Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

استمرار تولید و تامین امنیت غذایی ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تحریم

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استمرار تولید و تامین امنیت غذایی از ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تشدید تحریم هاست.

استمرار تولید و تامین امنیت غذایی ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تحریم

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر عبدالمهدی بخشنده در نشست با کارگروه رسانه های اقتصادی با بیان این مطلب، اظهار داشت: سالانه 122 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود و سه میلیون و 650 هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی اشتغال دارند که با احتساب خانوارهای آنان نزدیک به 20 میلیون نفر از جمعیت کشور از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون، 5 میلیون و 200 هزار تن گندم به ارزش 8800 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری و 7 هزار و 500 میلیارد تومان بهای آن به گندمکاران پرداخت شده است.

بخشنده ادامه داد: تا کنون 350 هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش یک هزار و 150 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری و نزدیک به یک هزار میلیارد تومان بهای آن به کلزاکاران پرداخت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی و غذا از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 92 نزدیک به 3.8 میلیارد دلار بهبود یافته و به منفی 4.3 میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اعتبار 1.5 میلیارد دلاری قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: تا کنون مبلغ 8 هزار میلیارد تومان از محل این قانون برای اجرای 36 هزار طرح تولیدی در زمینه های گلخانه، گیاهان دارویی، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی و... تخصیص و برای 80 هزار نفر شغل پایدار ایجاد شده است که از این تعداد 71.5 درصد هم بیمه شده اند.

وی افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم اشتغال روستایی از کل اشتغال کشور در سال 97 از 5.5 درصد به 23 درصد افزایش یافته که از آثار اجرای این طرح بوده است.

بخشنده گفت: 40 درصد از کسانی که این طرح ها را اجرا کرده اند زنان بوده اند که سهم آنان در گذشته 5 درصد بوده است.

بخشنده خاطرنشان کرد که بازپرداخت این تسهیلات نیز دوباره به اجرای طرح های اشتغال روستایی اختصاص می یابد.

وی با اشاره به این که مصرف آب در گلخانه ها در مقایسه با فضای باز به یک یازدهم کاهش می یابد، گفت: سال 92 مساحت گلخانه های کشور حدود 7500 هکتار بود که این میزان در سال 97 به 15 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان این که برای سال 98 احداث 5 هزار هکتار گلخانه هدفگذاری شده است، ادامه داد: برای احداث گلخانه در مناطق کم برخوردار تسهیلات با کارمزد 7 درصد و در مناطق برخوردار تسهیلات با کارمزد 9 درصد پرداخت می شود.

در این نشست، علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: تامین کالاهای اساسی تا تاریخ 21 تیرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 38.5 درصد افزایش یافته است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید