Iranian Agriculture News Agency

سقف تولید برداشته شد/ تشکیل ستاد مرکزی و استانی تامین ماه مبارک رمضان و شب عید

وزیر جهادکشاورزی افزایش تولید با هدف صادرات را حمایت از تولید کننده و اقتصاد کشاورزی دانست و بر تامین نیاز داخل، تکمیل ذخایر راهبردی و حضور در بازارهای جهانی تاکید کرد.

سقف تولید برداشته شد/ تشکیل ستاد مرکزی و استانی تامین ماه مبارک رمضان و شب عید

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، نشست شورای معاونین در آخرین هفته بهمن ماه با حضور مسوولان ستادی و مشارکت وبیناری سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به ریاست وزیر جهادکشاورزی برگزار شد. محمدعلی نیکبخت در این نشست با یادآوری رشادت‌های رزمندگان و ایثارگران برای حفظ کیان میهن و نظام گفت: وظیفه دولت، فراهم کردن بستر حضور حداکثری مردم در پای صندوق رای است و این تعهد به نظام و خون شهداست.

وزیر جهادکشاورزی پس از ارایه گزارش کار معاونین اظهار داشت: تامین نهاده کشاورزی شامل کود فسفات، پتاس و اوره در سال زراعی ۳-۱۴۰۲ با وجود عدم اختصاص یک ریال از اعتبارات، نسبت به سنوات گذشته بی‌نظیر است.

خودکفایی در موز/ اولین محصول طرح خودکفایی سال آینده به بازار می‌آید

نیکبخت از صادرات محصولات باغی گفت و افزود: در محصولات باغی، سبزی و صیفی صادر کننده هستیم. در محصولات گرمسیری به ویژه موز با اجرای برنامه خودکفایی با بخش خصوصی، ۴۵۰-۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌شود و اولین محصول آن سال ۱۴۰۳ به بازار خواهد آمد.

وی اصلاح و ارتقای درجه باغات را ضروری دانست و اذعان داشت: ۶۰-۵۰ درصد باغات کشور درجه ۳ و ۲ است و برای ارتقای بهره‌وری و کیفی‌سازی ‌باید به سمت احداث باغات درجه یک حرکت کرد.

جوجه‌ریزی در اسفند ماه افزایش خواهد یافت

وزیر جهادکشاورزی در خصوص بخش دام و طیور گفت: به روال سنتی در سال‌های گذشته جوجه‌ریزی از ۲۰ بهمن تا پایان اسفند کاهش می‌یافت؛ این یعنی، توقف تولید. در دوره فعلی، برنامه تولید به نحوی است که تولید در دوره یاد شده حتی بیش از سایر ماه‌های سال خواهد بود، تولید باید همواره رو به بالا و صادرات‌محور باشد و بعد از تامین نیاز داخل و ذخایر، مازاد آن راهی بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی شود.

تولید سقف ندارد/ کشورهای همسایه نیازمند تولیدات ایرانی

نیکبخت بار دیگر بر تولید صادرات‌محور تاکید کرد و افزود: هیچ مانع و توقفی در تولید پذیرفته نیست، تولید سقف ندارد، چون ۱۵ کشور همسایه نیازمند محصولات کشاورزی ایران هستند و می‌توان با صادرات محصولات کشاورزی برای اقتصاد کشور ارزآوری کرد.

وی توسعه صنایع غذایی را حلقه تکمیل زنجیره ارزش کشاورزی خواند و افزود: فراوری محصولات ارزش‌ افزوده را در پی دارد و ضمن جلوگیری از ضایعات و اتلاف محصول، امکان صادرات را فراهم می‌کند.

حمایت فنی و علمی محققان از تولید

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر خارج ساختن علم و تحقیق از چاردیواری گلخانه‌ها و موسسات گفت: حمایت علمی و فنی از کشاورز، کاهش هزینه تولید و کشاورزی بهره‌ور را به همراه دارد و ضروری است از ظرفیت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌ور کردن تولید و به دنبال آن سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشاورزی استفاده شود و مراکز خدمات کشاورزی نقطه شروع برای ورود مطالعات و تحقیقات به داخل مزارع و واحد‌های تولیدی است.

اجرای سیاست‌های بازرگانی در جهت حمایت از تولیدکننده

مقام‌عالی وزارت، فراهم ساختن فضای مناسب کسب و کار را عامل رشد تولید و حمایت از تولید داخل اعلام و تصریح کرد: برای رشد تولید، خودکفایی و پایداری در خودکفایی، ‌باید گشایش فضای کسب و کار ایجاد شود و کسی برای دریافت مجوز فعالیت معطل نماند، برای این کار، اختیارات به استان‌ها تفویض می‌شود و واحد‌های شهرستانی مشکلات را به صورت مستقل و در زمان کوتاه رفع می‌کنند.

وی افزود: باید سیاست‌های بازرگانی در واردات و صادرات براساس حمایت از تولید داخل باشد، محدودیت سرمایه‌گذاری برداشته شده و موانع رشد تولید از پیش پای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان برچیده شود.

سرمایه‌های مردمی به کار گرفته شود/ فرصت بزرگ اقتصاد دریاپایه کشاورزی

نیکبخت، وزارت جهادکشاورزی را واجد بخش مهمی از اقتصاد شامل؛ سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دانست و اعلام کرد: در این میان، شیلات فرصت بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه است. نزدیک به ۸۵ درصد ظرفیت معطل مانده در بخش صید و صیادی و به ویژه آبزی‌پروری در کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: فرصت دریا‌محور فقط به معنای فعالیت ساحل‌نشین‌ها نیست، در اقتصاد دریاپایه ارتباط استان‌های مرکزی و دور از ساحل، منابع، تجهیزات و سرمایه از داخل کشور به سواحل برقرار می‌شود.

نیکبخت از بهبود شرایط بخش شیلات خبر داد و تصریح کرد: مطالعات در سواحل انجام شده و در استان‌های ساحلی هزاران هکتار آماده اجرای طرح‌های آبزی‌پروری است، پرورش ماهی در قفس شرایط مناسب دارد و سایت‌های پرورش میگو برای بهره‌برداری به عنوان زنجیره ارزش آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

ستاد نوروزی و ماه رمضان وزارت جهادکشاورزی در مرکز و استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی همه ارکان وزارت جهادکشاورزی برای استقبال از ماه مبارک رمضان و عید نوروز خبر داد و بیان کرد: برای تسریع در رفع کمبودهای احتمالی و ایجاد شرایط مناسب تا شروع ماه مبارک رمضان، ستادهای استانی و ستاد وزارت تشکیل می‌شود و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها با کمک استانداران و ادارات صمت نسبت به تشکیل ستاد اقدام می‌کنند و شهرستان‌ها هم به این منظور با ایجاد کمیته به صورت مستمر و روزانه تامین و توزیع بازار را رصد خواهند کرد.

وی رصد قیمت و تامین میوه، سبزی و صیفی، گوجه، پیاز، مواد لبنی و پروتئینی را از جمله موارد مورد رصد این ستاد برشمرد و اولویت تامین هر استان را داخل استان و در صورت ضرورت مناطق معین عنوان کرد و مشارکت تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و ادارات کل عشایری را خواستار شد.

 

 

 

منتشر کننده خبر: شیما علائی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید