Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

اجرای طرح‌های کوچک تامین آب؛ زودبازده و اقتصادی است

وزیر جهادکشاورزی گفت: اجرای طرح‌های کوچک تامین آب، آبخیزداری و آبخوان‌داری از امور زیربنایی کشاورزی و زودبازده و اقتصادی است.

 اجرای طرح‌های کوچک تامین آب؛ زودبازده و اقتصادی است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت که در ششمین روز دهه فجر به‌عنوان نماینده رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده‌ است، ساعتی پیش از گچساران به دهدشت رفت و سد شهید دل‌نسب این شهرستان را افتتاح کرد.

وی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: طرح‌های کوچک تامین آب، آبخیزداری و آبخوان‌داری از امور زیربنایی کشاورزی و زودبازده و اقتصادی است.

نماینده رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فرصت‌های خوبی در حوزه طرح‌های کوچک تامین آب در کشور وجود دارد که مزیت آن چندین برابر هزینه‌کرد است. تولید آب، تغذیه سفره آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش بهره‌وری از نتایج اجرای این گونه طرح‌ها است.

وی کل سطح مستعد آبخیزداری کشور را ۱۲۲ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار، ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده است.

نیکبخت با توجه به بومی بودن دانش طراحی، اجرا و ماشین‌آلات گفت: اگر سالانه ۸-۹ میلیون هکتار تثبیت شود، انجام کل طرح ۱۰ سال طول می‌کشد.

وزیر جهادکشاورزی هزینه هر هکتار آبخیزداری را ۶ تا ۷ میلیون تومان برآورد کرد و افزود: در یک هکتار آبخیزداری، حداقل ۵۰۰ متر مکعب آب جمع‌آوری می‌شود که با این حساب از ۹۰ میلیون هکتار آبخیزداری به اندازه ۱۰ الی ۱۳ سد بزرگ آب استحصال می‌شود.

نماینده رئیس جمهور در پایان بر لزوم طرح مسائل آبخیزداری استان در جلسات ویژه دولت تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید