Iranian Agriculture News Agency

روند پنج ساله‌ی واردات محصولات کشاورزی به ایران بررسی شد؛

خودکفایی در تولید غذا روند افزایشی داشته است

آمارها نشان می‌دهد جنگ اوکراین و روسیه در اسفندماه 1400 آغاز شد و تا اواخر 1401 ادامه یافت و باعث رشد 32 درصدی متوسط قیمت مواد غذایی در جهان شد.

خودکفایی در تولید غذا روند افزایشی داشته است

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس آمارهای سال گذشته (1401)، متوسط قیمت واردات محصولات کشاورزی رشد 32 درصدی داشته؛ اما در 9 ماهه سال‌جاری (1402) متوسط قیمت 6.8 درصد کاهش یافته، این در حالی‌ است که جمعیت کشور رو به افزایش و به تبع آن نیاز جمعیت به غذا نیز بیشتر شده است. اما کاهش واردات مواد غذایی حاکی از آن است که ایران در تامین مواد غذایی به رشد درون زا رسیده و به خودکفایی نزدیک شده است. 

صنعت غذا همچنان از مولفه‌های اقتصاد سیاسی تاثیر می‌پذیرد 

بررسی پنج ساله‌ی قیمت واردات محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که حوادث سیاسی تا چه میزان می‌تواند در روند قیمت موادغذایی و امنیت غذایی در جهان تاثیر بگذارد.

متوسط قیمت واردات

رشد 32 درصدی متوسط قیمت واردات در سال 1401 نسبت به سال 1400 نشان می‌دهد که جنگ اوکراین و روسیه تاثیر زیادی بر این تورم داشته است، به دلیل اینکه این دو کشور مرجع اصلی غلات و نهاده دامی در جهان هستند و جنگ این دو کشور باعث اختلال در تامین غلات و نهاده‌ها در جهان شده است.

اما روند نزولی قیمت در سال 1402 حکایت از بهبود شرایط جهانی در قیمت مواد غذایی را دارد و از طرفی حرکت ایران در مسیر خودکفایی دستاوردی ارزشمند برای کشور در شرایط متغییر جهانی محسوب می‌شود.

 

گزارش: زهرا برمکی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید