Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

مهلت برگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی بیشتر می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها راه حمایت از تولید و فراوانی آن، رفع محدویت‌های تولیدات صادرات محور در داخل کشور است.

مهلت برگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی بیشتر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، در نشست مشترک وزیر جهاد کشاورزی و اتاق تعاونی ایران، محمدعلی نیکبخت بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی محوری‌ترین بخش اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بنابراین نگاه ما به تولید داخل باید ویژه و تمام سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات و صادرات باید در راستای حمایت از تولید داخلی باشد.

وی افزود: جایی که امکان تولید محصول وجود ندارد ما به سمت واردات خواهیم رفت و تصمیم به واردات بر اساس سیاست‌ها گرفته می‌شود که به تولید داخلی آسیبی وارد نشود.

نیاز کشور، روزانه هشت هزار تن مرغ گرم آماده طبخ است

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ما مسئول تامین معیشت، سفره و غذای مردم هستیم  و این تامین و تنظیم با توسعه تولید داخلی حاصل می‌شود.

نیکبخت ادامه داد: نیاز کشور به مواد غذایی به دلیل جمعیت 80 میلیونی، روزانه بین هشت تا هشت‌ونیم هزار تن مرغ گرم آماده طبخ است و نمی‌توانیم همه‌ی نیاز کشور را فقط از طریق واردات تامین کنیم، به همین علت ما برای تامین نیاز کشور باید تولید داخل را توسعه دهیم.

تحویل ۱۳۰ هزار تن نهاده مدت‌دار به عشایر

وی اضافه کرد: ما امسال 130 هزار تن نهاده در اختیار عشایر کشور قرار دادیم تا عشایر برای تامین نیاز خود مجبور به کشتن دام خود نشوند.

وزیر جهادکشاورزی در خصوص نگرانی‌های زنبورداران درباره تامین نهاده، گفت: اولویت تامین شکر زنبورداران پس از خانواده‌ها قرار گرفته و نیاز آنها به موقع تامین می‌شود.

هیچ مرزی بین تعاونی‌ها و وزارت جهاد نیست

وی توضیح داد: معتقدم ما باید با هم یک‌صدا شویم و راهبرهای مشترکی را باید پیش بگیریم، زیرا فاصله وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌ها قطعا به ضرر توسعه کشور است.

 

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم، مبارزه با رانت، فساد و انحصار را خط قرمز خود اعلام کرد و گفت: واگذاری تصدیگری‌ها به تشکل‌ها و تعاونی‌ها در این مبارزه موثر است.

اهمیت توسعه تجارت با کشورهای منطقه

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تجارت گفت: ما باید تجارت با کشورهای منطقه و همسایه خود را در اولویت قرار دهیم و اگر بتوانیم تجارت خارجی خود را با کشورهای اطراف توسعه دهیم دستاورد بزرگی برای کشور خواهد بود.

نیکبخت افزود: کشت فراسرزمینی بسیار مهم است و تشکل‌ها می‌توانند در این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

وی در خصوص رفع تعهد ارزی بیان کرد: به دلیل اینکه تعهد ارزی جزو مواد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و توسط مجلس تصویب شده، ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، اما مدت برگشت ارز که حاصل از صادرات کالای کشاورزی است را پیگیری می‌کنیم تا فرصت بیشتری برای آن قرار دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید