Iranian Agriculture News Agency

بررسی آمارهای یک دهه گذشته نشان می‌دهد که در حوزه واردات برنج اتفاق جدیدی نیفتاده است؛

ابهامی در تولید و واردات برنج وجود ندارد

خانی نوذری با اشاره به میانگین واردات برنج در مدت 10 ساله اخیر ضمن رد پرداخت ارز ترجیحی 4200 تومانی برای واردات برنج خارجی گفت: ارز واردات برنج خارجی نیمایی است و متوسط سالانه ورود برنج خارجی به کشور نیز یک میلیون و 400 هزار تن است که این میزان در سال 1401 با حدود 30 درصد افزایش به رقم یک میلیون و 875 هزار تن رسید.

ابهامی در تولید و واردات برنج وجود ندارد

به گزارش ایانا، جامعه در شرایطی می‌تواند به سطح قابل قبولی از رفاه اقتصادی دست‌یابد که بتواند منابع محدود خود را با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور مدیریت کند تا ثبات اقتصادی حاکم شود.

یکی از مسائل مهم در رسیدن به ثبات اقتصادی جامعه، برقراری تعادل میان تولید داخلی و واردات، خصوصا در کالاهای اساسی است؛ به دلیل اینکه وجود رقیب برای هر کالای اساسی که قابلیت تولید آن در کشور موجود باشد، باعث کنترل قیمت تنظیم بازار خواهد شد.

 از طرفی اگر به هر دلیلی در مقطعی از زمان شرایط تولید داخل با مشکل مواجه شد، واردات می‌تواند از ایجاد کمبود آن محصول جلوگیری کند و این به نفع همه اقشار جامعه از تولیدکننده تا مصرف کننده خواهد بود.

برنج در جامعه ایرانی به دلیل اینکه قوت غالب جامعه محسوب می‌شود، کالای اساسی است و به علت ظرفیت بالای تولید آن در داخل کشور و همچنین مرغوبیت و محبوبیت برنج ایرانی در جهان، تولیدکننده برنج ایرانی حرفی برای گفتن دارد اما اگر به طور کامل جلوی واردات برنج به کشور گرفته شود و نیاز کشور فقط از طریق تولید داخل رفع شود کشور با چند مشکل بزرگ مواجه خواهد شد.

در وهله اول بالارفتن قیمت برنج است، که این به نفع مصرف کننده نخواهد بود و دوم به دلیل اینکه اقلیم کشور خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود و ممکن است در سال‌هایی با کم بارشی و خشکسالی مواجه شویم، در صورت ممنوعیت کامل واردات با فقدان برنج مواجه خواهیم بود.

از سوی دیگر، آزاد شدن بی رویه واردات نیز به نفع کشور نخواهد بود، زیرا قیمت و کیفیت برنج وارداتی بسیار کمتر از برنج ایرانی است و باعث وارد شدن زیان به تولیدکننده داخلی خواهد شد.

کشور از واردات برنج بی‌نیاز نیست

از آنجایی که دولت متولی تامین و توزیع غذای همه اقشار جامعه است، به همین دلیل نمی‌تواند در راستای منافع تولیدکننده چشم خود را بر مصرف کننده و معیشت مردم ببندد، همچنین نمی‌خواهد تولیدکننده داخلی آسیب ببیند، بنابراین با محدود کردن واردات هم به نفع مصرف کننده عمل می‌کند تا برنج از سفره مردم حذف نشود و از ورشکستگی تولیدکننده جلوگیری می‌کند.

امنیت غذایی مردم ایران نمی‌تواند تنها به تولید برنج داخلی گره بخورد

رسیدن به اقتصاد مطلوب نیازمند عملکردی هوشمندانه است و این مسئله در تامین کالاهای اساسی کشور، نیازمند داشتن مبادی چندگانه در تامین؛ از تولید داخل گرفته تا واردات است تا درصورت بروز هر مشکل یا اتفاقی برای هریک از مبادی تامین، بتوان از دیگری کمک گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، احمد خانی نوذری، معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با رد برخی ادعاهای طرح شده در مورد میزان تولید داخلی و واردات برنج خارجی، گفت: افزایش چشمگیر قیمت برنج داخلی در سال 1401، ضرورت بالا بردن سطح ذخایر به دلیل جنگ اوکراین و افزایش مصرف برنج خارجی به خاطر گرانی ماکارانی (با توجه به حذف آرد یارانه‌ای کارخانجات تولیدکننده ماکارانی) عمده دلیل افزایش 30 درصدی واردات برنج است.

وی توضیح داد: ادعای تولید سه میلیون تن برنج داخلی در حالی مطرح شده که تاکنون در هیچ سالی چنین رکورد تولیدی ثبت نشده است و میزان تولید برنج داخلی در سال 1402 نیز با استناد به آمار معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی کمتر از دو میلیون و 500 هزار تن برآورد می‌شود. این موضوع زمانی غیر واقعی‌تر می‌شود که ادعای واردات سه میلیون تن برنج خارجی نیز به آن افزوده شود. در حالی که آمار اعلامی گمرک در سال گذشته کمتر از یک میلیون و 900 هزار تن واردات برنج است.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: از نظر منطق اقتصادی نیز این ادعاها با تردیدهای جدی مواجه می‌شود، به عبارت دیگر چگونه ممکن است با احتساب ادعای به‌عنوان مثال 6 میلیون تن تولید برنج داخلی و واردات برنج خارجی در سال 1401، شاهد رشد بالغ‌بر 300 درصدی قیمت برنج داخلی و افزایش حدود 30 درصدی قیمت برنج خارجی در بازار باشیم.

خانی نوذری با اشاره به میانگین واردات برنج در مدت 10 ساله اخیر ضمن رد پرداخت ارز ترجیحی 4200 تومانی برای واردات برنج خارجی، گفت: ارز واردات برنج خارجی نیمایی است و متوسط سالانه ورود برنج خارجی به کشور نیز یک میلیون و 400 هزار تن است که این میزان در سال 1401 با حدود 30 درصد افزایش به رقم یک میلیون و 875 هزار تن رسید.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از تولید بالغ‌بر دو میلیون و 500 هزارتنی برنج در سال 1402 خبر داد و افزود: بنا بر اعلام معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری، برنج کاران کشور بالغ‌بر دو میلیون و 500 هزار تن محصول برداشت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس؛ با عنایت به ثبات به وجود آمده در بازار برنج در داخل کشور و نگرانی‌ها بابت خرید محصول تولیدکنندگان داخلی، سیاست‌گذاری واردات برنج در سال جاری کمتر از میانگین سنوات گذشته است.

وی موارد مطرح شده در مورد دادن مجوز خاص به یک برند را تکذیب کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 150 بازرگان و مجموعه تولیدی اقدام به واردات برنج به کشور کردند که سهم واردات هیچکدام از آنها بیشتر از 20 درصد نبوده است.

تولید برنج داخلی در سال‌جاری از ۲.۲ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن افزایش یافته است

بنا بر اعلام معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۱ تولید برنج دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن و واردات برنج خارجی یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن بود که نسبت به متوسط ده ساله  ۳۰ درصد افزایش داشته است.

این ۴۰۰ هزار تن افزایش واردات برای تعادل بخشی به بازار محصول برنج با توجه به جهش قیمتی سرسام آور ۳۰۰ درصدی برنج، تولید داخل انجام شده است.

در سال جاری نیز بنابر اعلام معاونت زراعت، تولید برنج داخلی از ۲.۲ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن افزایش یافته است که دولت برای حمایت از تولید داخل، ثبت سفارش واردات را با کسر ۳۰۰ هزار تن افزایش برنج داخل محاسبه می‌کند، بر این اساس میزان واردات برنج در سال جاری به ۱.۱ میلیون تن خواهد رسید که از میزان متوسط ۱.۴ میلیون تن سالانه، ۳۰۰ هزار تن کمتر است.

photo_2024-01-14_12-12-51

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید