Iranian Agriculture News Agency

معاون اعتباری مدیر عامل بانک کشاورزی مطرح کرد:

توسعه کشت طلای سرخ با اقدامات بانک کشاورزی

معاون اعتباری مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی به‌منظور رفع مشکلات مربوط به تأمین مالی کشاورزان در حوزه کشت زعفران و با هدف کمک به حفظ و توسعه ظرفیت کشت این محصول، در ماه‌های گذشته مصوبه‌ای را برای تخصیص اعتبار به این بخش به تصویب رساند.

توسعه کشت طلای سرخ با اقدامات بانک کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، بانک کشاورزی در راستای اجرای طرح نوین تامین مالی کشاورزی قراردادی، با تصویب تسهیلات ریالی به نفع زنجیره تولید زعفران، حمایت از تولیدکنندگان طلای سرخ را در دستور کار قرار داد.

این مصوبه به‌منظور تأمین هزینه‌های جاری کشاورزان زعفران‌کار به‌عنوان اعضای زنجیره تامین زعفران و طرف قرارداد مجری طرح صادر شده است. 

محمدرضا پویافرد در خصوص اقدامات بانک کشاورزی در کشت قراردادی زعفران و مصوبه حمایتی از زعفران کاران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این مصوبه به گونه‌ای طراحی شده است که هزینه‌های جاری کشاورزان زعفران کار را به‌عنوان اعضای زنجیره تأمین زعفران و طرف قرارداد مجری طرح، تأمین خواهد کرد.

 به این ترتیب که مجری طرح با دریافت تسهیلات مصوبه مذکور، نسبت به پرداخت بخشی از هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت زعفران اعضای این زنجیره اقدام می‌کند. این پرداخت، در پایان فرآیند برداشت و تحویل محصول انجام خواهد شد و همچنین بهای محصول پس از کسر بدهی کشاورزان بابت هزینه‌های صرف شده برای تأمین نهاده‌ها و خدمات تأمین شده توسط پشتیبان‌ها و تأمین کنندگان، به کشاورز پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف از یک روش دیگر هم می‌توان اقدام کرد و آن تأمین نهاده‌های کشاورزان زعفران کار به‌صورت تعهدی و یا ضمانت تعهدات کشاورز توسط بانک، از فروشندگان پشتیبان یا تأمین کننده است.

پویافرد توضیح داد: در این روش، کشاورز طرف قرارداد با مجری کشاورزی قراردادی، خدمات و نهاده‌های خود را به‌صورت تعهدی، از تأمین کنندگان و فروشنده‌های خدمات و نهاده‌های کشاورزی طرف قرارداد با مجری خریداری کرده و بانک به‌عنوان رکن تضمین، ضمانت پرداخت هزینه این نهاده‌ها را بر عهده دارد.

در زمان برداشت و تحویل محصول کشاورزان به مجریان کشاورزی قراردادی، مجری با منابع خود و یا منابع تسهیلاتی از بانک، بهای محصول را با کسر هزینه و تسویه با پشتیبانان و تأمین کنندگان به حساب کشاورز واریز می‌کند.

پویافرد تاکید کرد: در صورت عدم ایفای تعهدات توسط کشاورز در سررسید، بانک نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام می‌کند.

 کاهش نرخ تورم با به حداقل رساندن تزریق نقدینگی توسط بانک

معاون اعتباری مدیرعامل بانک کشاورزی درخصوص راهکارهایی برای جلوگیری از تورم‌ حاصل از تأمین مالی کشت قراردادی بیان کرد: به طور کلی استفاده از ابزارهای نوین اعتباری از جمله ابزارهای تعهدی اعتبارات اسنادی داخلی، ضمانت‌نامه، برات الکترونیک، اوراق گام، کیف پول اعتباری و به گردش درآوردن این ابزارها در حلقه‌های زنجیره تامین در بخش‌های مختلف، از یک سو نیاز متقاضیان تسهیلات را مرتفع کرده و از سوی دیگر با به حداقل رساندن تزریق نقدینگی توسط بانک‌ها، مانع از افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل اینکه در این روش به طور کلی اتکای کمتری بر منابع و اعتبارات داخلی بانک بوده و عمده تمرکز بر استفاده از ابزارهای تعهدی است، امکانات بیشتری برای تأمین مالی در اختیار بانک قرار دارد.

مصوبه هزار و 500 میلیارد ریالی برای تأمین زنجیره تولید زعفران

محمدرضا پویافرد در باره میزان بودجه‌ای که برای تأمین زنجیره تولید زعفران در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در حال حاضر بانک به این منظور یک مصوبه هزار و 500 میلیارد ریالی داشته است؛ اما در نظر داشته باشید که این رقم صرفا مربوط به اولین مصوبه بانک کشاورزی برای اجرای کشاورزی قراردادی در بخش زعفران است.

وی افزود: بدیهی است که با اجرای موفق این طرح، امکان افزایش مبلغ و تعداد مصوبات در این حوزه وجود دارد. این افزایش متناسب با شرایط و امکانات بانک و نیز اعتبارسنجی انجام شده برای مشتریان خواهد بود.

استفاده از بستر های الکترونیک موجب شفافیت بیشتر مصارف منابع مالی

معاون اعتباری مدیر عامل بانک کشاورزی در خصوص حمایت بانک برای تأمین مالی زنجیره تولید سایر محصولات کشاورزی گفت: به‌عنوان بازوی مالی دولت در بخش کشاورزی، اجرای طرح کشاورزی قراردادی و به طور کلی، تأمین مالی زنجیره تأمین در دستور کار بانک کشاورزی قرار گرفته است و پیش‌تر هم، تامین مالی کشاورزی قراردادی در بحث تعامل صنایع تبدیلی با کشاورزان، مانند کارخانجات رب گوجه، کشاورزان و زنجیره‌های طیور گوشتی و تخم‌گذار، بانک مصوباتی در قالب زنجیره‌های تامین مالی کشاورزی قراردادی داشته است، اما آنچه باعث شفاف‌تر شدن مصارف منابع مالی و حصول کامل اهداف مدیریت زنجیره تامین می‌شود، استفاده از بسترهای الکترونیک و زنجیره تامین مبتنی بر پلتفرم است.

پویافرد ادامه داد: بانک کشاورزی در حال حاضر به طور جدی و در بستر پلتفرم جامع کشاورزی قراردادی، مشغول اعتبارسنجی و تخصیص اعتبار کشاورزان در موضوع کشاورزی قراردادی محصولات استراتژیک گندم، جو و دانه‌های روغنی با مشارکت مجریان دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد اجرای کامل‌تر این زنجیره باشیم. در حال حاضر شعب این بانک برای اعتبارسنجی کشاورزان در مدل زنجیره تامین کشاورزی قراردادی این محصولات، بسیج شده‌اند و حتی در روزهای تعطیل مشغول انجام امور مربوطه هستند.

معاون اعتباری مدیر عامل بانک کشاورزی افزود: البته این فرآیند در روزهای آینده با تغییراتی که جهت تسهیل و تسریع در فرایند کشاورزی قراردادی در سامانه‌های مربوطه، ایجاد می‌شود، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید