Iranian Agriculture News Agency

براساس اعلام مرکز آمار ایران؛

افزایش 20 درصدی زایش دام‌ در پاییز امسال

طبق اعلام مرکز آمار ایران؛ پاییز امسال (1402) زایش دام 20 درصد افزایش یافته است.

افزایش 20 درصدی زایش دام‌ در پاییز امسال

به گزارش خبرنگار ایانا، پاییز سال‌جاری تعداد بره 6.6 میلیون راس و بزغاله 2.1 میلیون راس متولد شده بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بره ٢٠ درصد و بزغاله ٩ درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس نتایج طرح آمارگیری تولیدات دام سبک، تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور در آذرماه سال جاری، ٦٢ میلیون رأس برآورد شد که نسبت به آذرماه سال قبل حدود یک درصد کاهش یافته است. تعداد دام سبک کشور در این ماه شامل ٤٦/٤ میلیون رأس گوسفند و بره و ١٥.٦ میلیون رأس بز و بزغاله بوده است.

تعداد دام سبک پروار شده در پاییز سال‌جاری ٥/٢ میلیون رأس بود که نسبت به پاییز گذشته ٩ درصد کاهش داشته است. تعداد گوسفند و بره ٣/٦ میلیون راس و بز و بزغاله ١/٦ میلیون رأس در پاییز سال‌جاری گزارش شده است.

رئیس شورای تامین دام کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا در خصوص وضعیت زایش دام بیان کرد: در پاییز امسال شرایط بسیار مطلوبی در زایش دام، خصوصا در غرب و جنوب غرب کشور داشتیم و نتیجه این میزان زایش تا اسفندماه سال‌جاری دربازار نشان داده می‌شود.

منصور پوریان در خصوص علت فزونی زایش دام گفت: بیشترین حجم تولید دام از طریق نهاده انجام می‌شود. با توجه به اینکه اقلیم کشور خشک است، واردات نهاده باعث جبران شرایط اقلیمی می‌شود به همین منظور با توجه به کمک دولت در واردات نهاده، تولیدکننده توانست در پاییز امسال به تولید مطلوب و تکثیر زایش دام برسد. 

آماده شدن یک و نیم میلیون راس گوسفند برای کشتار

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی دقیق توسط دولت، در بهمن‌ماه سال‌ جاری حدود 1/5 میلیون راس گوسفند و 300 هزار راس گوساله آماده کشتار شود که این مسئله اثر مثبتی در بازار خواهد گذاشت.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: این میزان زایش فرصت خوبی را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند، به همین دلیل باید برای این حجم از دام برنامه‌ریزی شود تا خلا ایجاد شده را جبران کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید