Iranian Agriculture News Agency

شکر ارزان و چای خارجی گران شد

به گزارش مرکز آمار ایران؛ ماه گذشته شکر 0.4 درصد کاهش و چای خارجی 2.5 درصد افزایش قیمت داشته است.

شکر ارزان و چای خارجی گران شد

به گزارش خبرنگار ایانا، در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها بیشترین کاهش قیمت مربوط به «شکر» با ٠.٤- درصد است.

همچنین بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته مربوط به «چای خارجی بسته‌ای» با ٢,٥ درصد افزایش و «سس گوجه‌فرنگی» با ٢.٢ درصد افزایش بوده است.

کاهش قیمت شکر در ماه گذشته حاکی از رشد تولید این محصول در کشور است که در این خصوص داریوش طالقانی، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح زیرکشت چغندرقند پائیزه، طی چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و در حال حاضر به حدود 30 هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، سطح زیر کشت چغندرقند پائیزه باید تا سال 1410 به 60 هزار هکتار برسد.

شکر در مسیر رسیدن به خود اتکایی

شرط حصول به این هدف احداث کارخانه‌های قند جدید در خوزستان و یا دو منظوره کردن برخی از کارخانه‌های نیشکری است که قادر به دریافت محصول تولیدشده چغندرقند در خوزستان باشند.

خوشبختانه استان‌های فارس و کرمانشاه به دلیل وجود ظرفیت‌های صنعتی، شرایط بهتری دارند. محصول تولید شده در استان گلستان هم با توجه به وجود ظرفیت‌های صنعتی خالی در استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه اصلی تولید شکر کشور مبنی بر حفظ و یا حتی کاهش سطح زیر کشت چغندرقند بهاره و نیشکر، توسعه سطح زیر کشت چغندرقند پائیزه با توجه به محدودیت منابع آبی است.

در این راستا استان خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بعد از استان خوزستان سایر مناطق مستعد نظیر کرمانشاه، فارس، گلستان و ... نقش مهمی در دستیابی به اهداف برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دستیابی به ارتقا خوداتکایی در تولید شکر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید