Iranian Agriculture News Agency

براساس گزارش مرکز آمار ایران؛

برنج ایرانی درجه یک ارزان شد

طبق آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی درجه یک، نسبت به ماه گذشته 1.7 درصد کاهش داشته است.

 برنج ایرانی درجه یک ارزان شد

به گزارش خبرنگار ایانا، طی آذرماه ١٤٠٢ در مناطق شهری کشور بیشترین کاهش قیمت در اقلام خوراکی نان و غلات، مربوط به "برنج ایرانی درجه‌یک" با ١.٧ درصد کاهش بوده است. همچنین "شیرینی خشک" با ١,٧ درصد افزایش و" رشته آش " با ١.٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

آمارها حاکی از آن است که میزان بالای تولید برنج ایرانی باعث کاهش واردات این محصول به کشور شده است؛ در این خصوص امیر طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: امسال ذخایر کالای اساسی در کشور در شرایط مطلوبی است و این موضوع موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.

طالبی درباره کاهش واردات برنج گفت: وظیفه اصلی شرکت بازرگانی دولتی تأمین ذخایر راهبردی است و ما فقط باید کل گندم کشور را تأمین کنیم، به همین دلیل در خصوص برنج فقط به میزان تأمین ذخایر راهبردی، این محصول را وارد می‌کنیم و مابقی تأمین واردات آن بر عهده بخش خصوصی است. 

سهم 42 درصدی مازندران در تولید برنج سال جاری

آمارها حاکی از آن است که میزان تولید برنج ایرانی در مازندران امسال یک‌ میلیون و 223 هزار و 705 تن شلتوک برنج در 209 هزار و 93 هکتار اراضی شالیزاری استان بوده است. مازندران با 209 هزار هکتار اراضی شالیزاری، 42 درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید