Iranian Agriculture News Agency

طبق آمار گمرک؛

افزایش 35 درصدی صادرات خاویار در هشت‌ماهه نخست سال‌جاری

بر اساس آمار گمرک در هشت ماهه نخست سال‌جاری ارزآوری صادرات خاویار با رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 800 هزار دلار رسیده است.

افزایش 35 درصدی صادرات خاویار در هشت‌ماهه نخست سال‌جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، آمارها حاکی از آن است که در هشت‌ماهه نخست امسال بیش از سه هزار تن خاویار به ارزش یک‌میلیون و 737 هزار دلار به 34 کشور، صادرات داشته‌ایم.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در مصاحبه با خبرنگار ایانا در خصوص صادرات خاویار گفت: ما در سال 1401 به 34 کشور دنیا خاویار صادر کردیم و برای اولین بار دو مقصد جدید برزیل و نیجریه به مقاصد صادراتی خاویار کشور اضافه شد.

90 درصد خاویار ایران ماهی بلوگا است

علی‌اکبر خدایی افزود: 90 درصد خاویار تولیدشده ایران از ماهی بلوگا یا فیلم ماهی است که بهترین و مطلوب‌ترین خاویار مورد تقاضای بازار جهانی است. خاویار بلوگا درشت‌ترین دانه خاویار دنیا (حدود 3.4 میلی‌متر) است و ازنظر طعم و مزه مورد استقبال بازار جهانی هست و نسبت به سایر خاویارها در جهان باکیفیت‌تر و گران‌تر است.

وی ادامه داد: خاویار ایران در شرایط متنوعی تولید می‌شود (حدود 15 استان) و این مسئله موجب می‌شود تا تولید در شرایط متفاوت انجام شود درنتیجه کیفیت تولیدات خاویار در کشور متنوع می‌شود و ممکن است یکنواختی محصول را از بین ببرد و به بازار صادراتی کشور لطمه بزند.

قیمت هر کیلوگرم خاویار حدود هزار دلار

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: خاویار از نظر ارزش واحد، باارزش‌ترین کالای صادراتی آبزیان است که قیمت آن حدود هزار دلار به ازای هر کیلوگرم است.

خدایی بیان کرد: درزمینهٔ تولید خاویار در کشور دو مسئله وجود دارد اول قیمت بالای تمام‌شده خاویار در ایران که قدرت رقابت ما را با سایر تولیدکنندگان دنیا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در این رابطه ما باید روی کیفیت خوراک و استفاده از دانش و بهره‌وری بالاتر کارکنیم تا بتوانیم قیمت تمام‌شده خاویار تولیدی را پایین بیاوریم.

وی اضافه کرد: مسئله دوم در بعد جهانی است زیرا قدرت خرید در سطح جهان آن‌چنان بالا نیست و خیلی از اقتصادهای قوی دنیا هم به‌صورت انقباضی عمل می‌کنند و به سمت مصرف خاویارهای ارزان‌تر می‌روند و این مسئله روی بازار صادراتی کشور تاثیر می‌گذارد، بنابراین ما باید بتوانیم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم تا با رقبای خارجی خود رقابت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید