Iranian Agriculture News Agency

بر اساس آمار گمرک؛

ارز‌آوری 492 میلیون دلاری صادرات لبنیات در 8 ماهه نخست سال‌جاری

طبق آمار گمرک، در هشت‌ماهه نخست امسال صادرات لبنیات 368هزار و 104 تن به ارزش 492 میلیون دلار بوده است

ارز‌آوری 492 میلیون دلاری صادرات لبنیات در 8 ماهه نخست سال‌جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس آمار گمرک، صادرات لبنیات در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 14 درصد در وزن و 9 درصد در ارزش افزایش داشته که بیشترین ارزش صادراتی محصولات لبنی متعلق به شیر خشک صنعتی به ارزش 180 میلیون دلار بوده و بیشترین حجم صادراتی را خامه و شیر به میزان 85 هزار تن داشته است.

با توجه به اینکه لبنیات از مهم‌ترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی است و سهم زیادی در ارزآوری کشور دارد، بنا‌بر‌این افزایش حجم صادرات محصولات لبنی کشور در سال جاری از اهمیت بالایی در اقتصاد کشور برخوردار است.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا

بر اساس آخرین آمارهای فائو، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در سال 2022 میلادی در آسیا بوده است و در این سال 13 درصد تولیدات لبنی کشور را به سایر کشورها صادر کرده است.

محصولات لبنی صادراتی ایران شامل شیر، پنیر، ماست، کره، دوغ و کفیر، شیر خشک و بستنی است که ارزآوری زیادی برای کشور داشته به‌طوری‌که هم‌اکنون بخش زیادی از بازار کشورهای همسایه ازجمله عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهای اوراسیا در اختیار صادرکنندگان ایرانی است.

سهم 17 درصدی ایران در صادرات محصولات لبنی آسیا

طبق گزارش فائو، کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ‌بر 9 میلیون تن بوده است که ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشته است، به‌عبارت‌دیگر 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال، سهم ایران بوده است و بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته‌شده است.

 بیشترین کاهش قیمت برای شیر خشک و کره در جهان

همچنین فائو در گزارشی از میزان تورم محصولات گروه لبنیات در جهان خبر داد: در اکتبر 2023 شاخص قیمت مواد غذایی تقریباً بدون تغییر نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) و 10.9 درصد کاهش نسبت به اکتبر 2022 (تورم نقطه‌ای) به عدد 120.6 واحد رسیده است.

تمامی محصولات گروه لبنیات شامل؛ کره، شیر خشک و پنیر چدار نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) کاهش در شاخص قیمت داشته‌اند که بیشترین کاهش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب مربوط به شیر خشک با 24 درصد و کره با 21.5 درصد بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید