Iranian Agriculture News Agency

بر اساس آمار گمرک؛

ارز آوری 14 میلیون دلاری صادرات قارچ در 30 ماه گذشته

طبق آمار گمرک، در دو سال و نیم گذشته (1402-1400) صادرات قارچ،ارزآوری 14 میلیون دلاری برای کشور داشته است.

ارز آوری 14 میلیون دلاری صادرات قارچ در 30 ماه گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛ بیشترین سهم استان‌ها از تولید قارچ خوراکی به ترتیب برای استان‌های تهران، البرز و اصفهان است.

همچنین طبق آمار گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری (1402) دو هزار تن قارچ به ارزش دو میلیون دلار را به هفت‌کشور؛ ارمنستان، امارات، بحرین، ترکمنستان، عراق، کویت و گرجستان صادرات کرده‌ایم.

در سال 1401 میزان صادرات این محصول، 6 هزار تن به ارزش هفت میلیون دلار بوده است، همچنین در سال 1400 نیز میزان صادرات آن به چهار هزار تن به ارزش 5 میلیون دلار رسیده است. در مجموع از ابتدا دولت سیزدهم تاکنون 12 هزار تن قارچ به ارزش 14 میلیون دلار صادرشده است.

سودآوری بالای تولید قارچ برای تولیدکنندگان

قارچ به دلیل خواص تغذیه‌ای و میزان پروتئین بالایی که دارد و همچنین با توجه به قیمت مناسب‌تری که به نسبت باقیمت گوشت دارد، از طرفی بازار صادراتی مناسبی که  در اختیار تولیدکنندگان  ایرانی هست، منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید این محصول توسط تولیدکنندگان ایرانی می‌شود.

میزان پروتئین قارچ به ازای هر 100 گرم رقمی در حدود پنج گرم است که در مقایسه با رقم گوشت که هفت تا هشت گرم است رقم مناسبی است این در صورتی است که قارچ را می‌توان خام هم مصرف کرد ولی گوشت در اثر پخته شدن بخشی از پروتئین خود را از دست می‌دهد.

تولید و نگهداری قارچ نیازمند شرایط محیطی مناسب و تکنولوژی‌های روز دنیا است که اگر تولیدکننده‌ای به طرز اصولی، قارچ تولید کند ضریب اشتغال‌زایی آن در مقایسه با صنایع مشابه از رقم بالاتری برخوردار است

ظرفیت فراوان تولید قارچ در ایران

دبیر انجمن صنعت قارچ ایران نیما باغبانی، در گفت‌وگو با برنامه ایران فود اعلام کرد: ما ظرفیت بسیار بالایی برای تولید قارچ در اختیارداریم و این به معنای پتانسیل جذب سرمایه‌های جدید و هدایت سرمایه‌ها به این صنعت و اشتغال‌زایی بیشتر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید