Iranian Agriculture News Agency

طبق آمار گمرک:

110 میلیون دلار صادرات پسته در پنج ماهه نخست امسال

بر اساس آمار گمرک، در پنج ماهه نخست امسال، 16 هزار تن به ارزش حدود 110 میلیون دلار صادرات پسته به نقاط مختلف جهان بوده است.

110 میلیون دلار صادرات پسته در پنج ماهه نخست امسال

به گزارش خبرنگار ایانا، طبق آمار از مجموع ۴۰۰ هزار تن تولید پسته ایران، ۵۰ درصد آن مصرف داخلی دارد و مابقی آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

ایران مقام نخست جهان، در صادرات پسته

طبق اخبار، ایران و ایالات متحده آمریکا دو کشور اصلی در زمینهٔ تولید و صادرات پسته در جهان به‌شمار می‌روند. به‌طوری‌که حدود 70 تا 80 درصد تولید سالانه پسته در اختیار این دو کشور بوده‌است، پس از ایران، ایالات متحده در جایگاه دوم و چین در جایگاه سوم صادرات پسته قرار دارد.

مهم‌ترین مناطق کشت پسته در ایران استان‌های کرمان، یزد، خراسان، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، اصفهان، قزوین و تهران است.

 دامغان، رفسنجان، زرند شهر کشکوییه، سیرجان، بوئین زهرا، انار و نی ریز مراکز اصلی تولید پسته در ایران به‌شمار می‌آیند و ۸۰ درصد پسته‌ی تولیدشده در ایران، از این مناطق به‌دست می‌آید.

90 گونه پسته در ایران 

پسته درخت کوچکی است که سرچشمه آن خاورمیانه و آسیای میانه است و در کشورهایی همچون ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند. این درخت میوه‌ای تولید می‌کند که خوراکی و بسیار لذیذ است. پسته واژه‌ای فارسی است که از طریق زبان لاتین وارد زبان‌های اروپایی شده‌است.

انواع پسته به دو گروه گرد و دراز تقسیم‌بندی شده‌اند که به نام‌های کله قوچی، فندقی و اکبری…معروف هستند ولی به‌طور سنتی در ایران حدود ۹۰ گونه از پسته شناخته شده‌است؛ که تعدادی از آن‌ها به‌صورت گسترده و تجاری و برخی به‌صورت پراکنده و محدود کشت می‌شوند.

پسته و کمک به بهبود روند دیابت

فواید مصرف پسته کمک به سلامت چشم و قلب، کمک به کنترل وزن و بهبود عملکرد جنسی مردان و بهبود دیابت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید