Iranian Agriculture News Agency

معاون مرکز پژوهشکده غلات اعلام کرد:

به‌روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی کنترل کیفی غلات

معاون مرکز پژوهشکده غلات گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مرکز پژوهشکده غلات، تجهیز آزمایشگاهی کنترل کیفی ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها در دست اقدام است.

به‌روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی کنترل کیفی غلات

سام قلی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مرکز پژوهشکده غلات بازوی کنترل کیفی و آزمایشگاهی شرکت بازرگانی دولتی ایران است و سیاست‌های کلان ابلاغی به شرکت در فرایند خرید گندم و سایر کالاهای اساسی در حوزه کنترل کیفی را پیگیری و اجرا می‌کند.

وی افزود : طی این دو سال یکی از مطالبات این مرکز، رصد بهتر و دقیق‌تر کیفیت گندم خریداری شده در سطح کشور بوده است که این امر با افزایش معنادار تعداد نمونه‌های اخذ شده در مراکز خرید گندم در استان‌ها انجام شده است و آزمایش‌هایی محقق شده است.

قلی زاده ادامه داد: در سال‌های اخیر همواره تلاش ما بر این بوده است تا تا آزمایشگاه‌های کنترل کیفی استان‌ها را بیش از گذشته تقویت کنیم و به تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته مجهز شویم و در این راستا طی دو سال گذشته هفت دستگاه اتوآنالایزر سریع غلات NIT برای استانی خریداری کرده است و در سال جاری نیز برنامه‌ریزی لازم برای تجهیز تعداد دیگری از آزمایشگاه‌های کنترل کیفی استان‌ها در دست اقدام است.

معاون مرکز پژوهشکده غلات بیان کرد: براساس نتایج گزارش فعالیت‌های آزمایشگاهی مربوط به ابتدای شهریور ماه تعداد 21 هزار نمونه گندم در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی استان‌ها مورد ارزیابی و آزمایشات تخصصی قرار گرفته است.

قلی زاده اضافه کرد: آزمایش‌هایی که در مرکز انجام می‌شود از تخصصی‌ترین آزمایش‌ها  است و این مرکز مجهز به دستگاه‌هایی از قبیل آلوئرگراف، فارینوگراف، آمیلوگراف و رئوفرمانتومتر است.

وی گفت: ما چندین سال بود که تجهیزات جدیدی برای مرکز تهیه نکرده بودیم و بیشتر به تجهیز استان‌ها و پاسخ به نیاز های آنها پرداخته بودیم  اما امسال خرید تجهیزات جدید و به‌روز برای مرکز در دست اقدام است.

قلی زاده در خصوص دست آوردهای پژوهشکده در طی این دو سال بیان کرد: پس از تجهیز استان‌ها و بررسی دقیق‌تر کیفیت گندم در زمینه پژوهش هم صاحب دستاوردهایی بوده‌ایم از جمله طرح‌هایی در زمینه گندم و برنج با سازمان ملی استاندارد تدوین کردیم و در تلاشیم به‌صورت مشترک به انجام برسانیم.

وی افزود: این مرکز همواره تعامل سازنده و همکاری تعاملی با سایر ارگان‌های ذیربط در حوزه مسایل زنجیره گندم و آرد و نان از جمله سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشته است.

نیازمند به تقویت نیروی انسانی متخصص در آزمایشگاه‌های استان‌ها

معاون مرکز پژوهشکده غلات با اشاره به مشکلات برخی استان‌ها در این رابطه  گفت: در برخی از استان‌ها کمبود نیروی متخصص آزمایشگاهی داشته‌ایم که با توجه به نیاز سنجی از استان‌ها و  پیگیری‌های مستمر مرکز و جلسات متعدد این مساله رفع خواهد شد و تا جایی که ممکن است کمبود نیروی انسانی متخصص جبران می‌شود.

وی در باره علت کمبود نیروی انسانی متخصص بیان کرد: در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از نیرو ها بازنشسته شده‌اند و از آنجایی که حرف اول در خرید گندم را کیفیت می‌زند، اول باید کیفیت تعیین شود و بعد عملیات خرید و سایر موارد انجام شود لذا در قسمت نیروی آزمایشگاهی متخصص هرچه آزمایشگاه‌های استان‌ها را تقویت کنیم، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت.

کیفیت خوب گندم

سام قلی زاده در خصوص کیفیت گندم بیان کرد: تناسب کیفیت گندم با نوع محصول نهایی حائز اهمیت است به‌طوری که برای انواع فرآوری‌های مختلف باید گندمی با ویژگی‌های خاص به لحاظ کمیت و کیفیت پروتئین و سایر فاکتور های ذاتی ارائه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید