Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری تعاون روستایی خبرداد: :

تخصیص منابع به طرح‌های زیرساختی استانی، به دنبال تعریف ردیف اعتباری

مدیر کل دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‎‌گذاری تعاون روستایی گفت: از سال 1400 از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استانی با پیگیری‌هایی که در سطح ملی و استانی انجام شد، ردیف اعتباری در حوزه طرح‌های زیرساختی در استان‌ها تعریف شد که در سال 1401 حدود 64 میلیار تومان ازاین محل، ابلاغ اعتبار داشتیم که نزدیک به 40 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

تخصیص منابع به طرح‌های زیرساختی استانی، به دنبال تعریف ردیف اعتباری

حمیدرضا جهان تیغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن تبریک هفته دولت و همچنین روز کارمند به همکاران ستادی و استانی خود در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و دفترتجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، بیان کرد: با تلاش‌های مجدانه‌ای که توسط همکاران در سطح ستاد، استان‌ها و شبکه تشکل‌های تحت پوشش سازمان در حوزه تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها انجام شد، 60 پروژه در سال 1401 به مرحله بهره‌برداری رسیده است که در هفته دولت افتتاح خواهند شد.

جهان تیغ

جهان تیغ اضافه کرد: از محل ردیف کمک‌های فنی و اعتباری در سال 1401 مبلغ 18 میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری شبکه تعاونی‌های روستایی و تشکل‌های تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تخصیص داده شد، اما با توجه به آنکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل، توسعه و تجهیز طرح‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری در سطح شبکه تعاون روستایی، بسیار فراتر از این مبلغ است، توجه ویژه‌ای را می‌طلبد تا اینکه بتوانیم در جهت اهداف تعیین شده گام موثر و مثبتی را برداریم.

جذب نیروی انسانی متخصص

مدیر کل دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری اعلام کرد: مهم‌ترین دغدغه ما بعد از بحث تامین اعتبار و بودجه، نیروی انسانی متخصص است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از همکاران ما بازنشست شده‌اند، امیدواریم بتوانیم تعدادی نیروی متخصص در این حوزه جذب کنیم که در سطح استان‌ها، مسئولیت هدایت و نظارت پروژه‌ها را بر عهده داشته باشند.

جهان تیغ افزود: اولویت اول دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی در سطح شبکه است و در مرتبه دوم کمک به تامین منابع مالی در قالب مولدسازی دارایی‌ها، مشارکت و منابع تسهیلاتی است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه زیر ساخت‌های فیزیکی مثل زیر ساخت‌های نگهداری شامل انبارهای ساده و مکانیزه، سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی که در سطح شبکه تشکل‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی کشور اجرا خواهند شد، باید با اخذ مجوز و طی فرآیندهای دستورالعمل سرمایه‌گذاری باشند، لذا به‌منظور کاهش زمان‌بری وتسهیل فرآیندها و افزایش اختیارات استان‌ها طی چندین جلسه کارشناسی دستورالعمل سرمایه‌گذاری بازنگری و ویرایش جدید آن برای تصویب هیات مدیره سازمان تهیه شده است.

جهان تیغ گفت: توسعه شبکه تعاونی‌های روستایی و ارتقاء عملکرد و ارائه خدمات آنها به اعضا بدون وجود زیر ساخت‌ها ممکن نیست. از ابتدای تاسیس سازمان تعاون روستایی (که با هدف هدایت و حمایت بر شبکه تعاونی‌های روستایی بوده است ) زیر ساخت‌های زیادی ایجاد شده است. ازجمله انبارها، سیلوها، سردخانه‌ها، انبارهای سرد که اینها در حال خدمات‌دهی هستند، ولی اتفاق مهمی که باید انجام شود، به‌روزرسانی این زیرساخت‌ها متناسب با تکنولوژی‌های نوین و نیازهای امروز بخش‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری تشکل‌ها است.

مدیر کل دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری بیان کرد: با این وجود، در سال قبل این امکان فراهم شد که 60 پروژه در سطح شبکه تعاونی‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی با دادن تسهیلات ارزان قیمت، منابع داخلی تشکل‌ها، مشارکت و مولد سازی دارایی های راکد، وارد چرخه تولید بشوند.

ایجاد زیرساخت صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری

جهان تیغ ادامه داد: از اقداماتی که در برنامه‌ریزی‌های آتی دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری مورد نظر است، توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری در غالب زنجیره‌های ارزش است.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، تقویت زیرساخت‌های مالی و افزایش اعتبارات تسهیلاتی در کنار دیگر منابع مالی است.

ارتباط گیری با شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها

مدیر کل دفتر تجهیز و توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری بیان کرد: در حوزه حمایت‌های فنی از جمله کارهایی که مد نظر این دفتر است، ارتباط‌گیری با شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف استفاده از دانش و شیوه‌های نوین علمی به‌منظور افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید