Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد :

تشکل ها و اصناف، مهمترین ابزار برای تقویت و تامین امنیت غذایی

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: تشکل‌ها و اصناف کشاورزی به‌عنوان یک نهاد مردمی، از مهمترین نهادها برای تامین و پایداری امنیت غذایی بوده و در این خصوص وظیفه‌مند به اجرای آیین‌نامه‌ها و قوانین هستند.

تشکل ها و اصناف، مهمترین ابزار برای تقویت و تامین امنیت غذایی

مسعود عدل طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که تصدی‌‌‌‌‌‌های مربوط به وزارتخانه به تشکل‌ها واگذار شود و نقش این وزارتخانه، سیاستگذاری و نظارت بر امور باشد. همچنین همراه با این مسئولیت، اختیارات لازم و ابزار کار نیز به تشکل‌ها داده شود و این شبکه در مدیریت زنجیره تامین محصولات کشاورزی، تاثیرگذار باشد.

وی افزود: نظارت و کنترل بر تولید محصول سالم و بهبود شرایط تولید، صادرات و واردات محصولات، موضوعی است که به موجب آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی در ذیل وظایف ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی بدان تاکید شده است.

تاثیر تشکل‌ها در توسعه روستایی

عدل طلب گفت: چهار مولفه اصلی برای ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد وجود دارد. از جمله؛ تاثیر شبکه تشکل‌های مردم نهاد در توسعه اجتماعی و فرهنگی که با شاخص ارتقاء سرمایه اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران به‌وجود می‌آید.

وی ادامه داد: مولفه دوم، توسعه اقتصادی با شاخص ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید، اشتغال‌زایی و توسعه کسب و کار، افزایش درآمد و توزیع عادلانه آن و همچنین تامین زیر ساخت‌ها و خدمات پشتیبانی است.

عدل طلب اضافه کرد: مولفه سوم، توسعه نهادی شاخص‌های تمرکز زدایی، مشارکت‌های عمومی و ظرفیت‌سازی نهادی است. مولفه چهارم، توسعه اکولوژیکی با شاخص‌های حفاظت از آب و خاک و منابع طبیعی به همراه  استفاده مناسب از سموم و کودهای شیمیایی است که شبکه تشکل‌های کشاورزی در این زمینه می‌توانند تاثیر گذار باشند.

وی توضیح داد: برای تشکل‌ها و اصناف شاخص‌هایی به‌منظور سازماندهی و سامان‌دهی، توانمندسازی و آموزش  وجود دارد. بیشترین تاکید سازمان در حوزه آموزش و توانمندسازی است که می‌توانیم به وسیله آن، چهار مولفه مذکور را به نتیجه برسانیم.

استقرار ساختار جدید مطابق با قانون نظام صنفی کشور

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد اعلام کرد: وظیفه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، هدایت، حمایت و نظارت بر شبکه تحت پوشش تشکل‌ها و تعاونی‌ها از طریق سازماندهی و ساماندهی قانونی شبکه  است.

وی گفت: نظام صنفی کشاورزی به‌عنوان فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی دارای یک میلیون و 300 هزار نفر عضو در سراسر کشور است. در راستای اجرای استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی نیز تاکنون تعداد 64 اتاق اصناف کشاورزی، 237 اتحادیه صنفی کشاورزی و 447 کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده است.

عدل طلب افزود: علاوه بر حوزه نظام صنفی کشاورزی، تشکیل انجمن‌های صنفی و تخصصی بخش کشاورزی، بنا به سیاست‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص ایجاد نهادهای مدنی و حرفه‌ای در انطباق با شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی برای سازماندهی و حمایت از فعالان حوزه کسب و کار کشاورزی نیز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد این سازمان در راستای سازماندهی انجمن‌های یاد شده وظایف مختلفی به عهده دارد. تاکنون11 انجمن تخصصی و محصولی همچون انجمن گلخانه‌سازان، انجمن چای و دمنوش و فرآورده‌های گیاهی، انجمن توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی، انجمن گلخانه‌داران، انجمن گل رز و همچنین فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی تشکیل و به ثبت رسیده‌ و در سطح ملی فعال هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید