Iranian Agriculture News Agency

در آستانه رسیدن به خودکفایی:

واردات برنج و گندم به کشور کاهش یافت

طبق آمار گمرک در چهار ماهه ابتدای امسال، میزان واردات کالاهای اساسی از جمله برنج و گندم به کشور، به‌دلیل افزایش تولید آن در داخل، کاهش داشته است.

واردات برنج و گندم به کشور کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا، طبق آمار گمرک در چهارماهه امسال، واردات گندم 47 درصد در وزن و 46 در ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال، کاهش داشته است. سعید راد ، مدیر عامل شرکت بازرگانی ایران نیز اخیرا اعلام کرده است که تنها یک قدم تا خرید بی‌سابقه 10 میلیون تنی گندم از کشاورزان ایران در 31 استان کشور فاصله داریم و این نشان دهنده افزایش چشمگیر تولید گندم امسال بوده است.

همچنین آمارها حاکی از آن است که واردات برنج سفید 30 درصد در وزن و 32 درصد در ارزش کاهش داشته است که همانند گندم، نشان‌دهنده افزایش تولید برنج با کیفیت ایران است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که واردات  شکر تسویه نشده نیز با 21 درصد کاهش در وزن و 16 درصد کاهش در ارزش  به نسبت مدت مشابه پارسال بوده است. کارشناسان بر این باورند که علت کاهش واردات شکر به‌دلیل بالا رفتن قیمت جهانی آن بوده است.

افزایش واردات روغن خام سویا

آمارها نشان می‌دهد میزان واردات روغن خام سویا در چهارماهه نخست امسال 68 هزار و 159 تن به ارزش 121 میلیون و 330 هزار و 583 دلار بوده است. در صورتی که واردات این کالا در مدت مشابه پارسال 11هزار و 898 تن به ارزش 13 میلیون و 720 هزارو 779 دلار بوده است.

طبق اطلاعات بدست آمده، علت کاهش واردات پارسال به‌دلیل جهش قیمت این محصول ( ناشی از حذف ارز چهار هزارو 200 تومانی) بوده است به این ترتیب، شاهد کاهش مصرف و تقاضا در داخل  کشور بوده‌ایم. در نتیجه میزان واردات کاهش داشته است اما امسال به‌دلیل تنظیم قیمت روغن در بازار، شاهد افزایش واردات آن به کشور بوده‌ایم.

تخلیه ۹۰۹ هزار تُن کالای اساسی

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده است همزمان دو کشتی گندم و روغن خام در بندر شهید رجایی تخلیه شد که شامل ۵۹۹ هزار تن گندم، ۱۹۰ هزار تن روغن خام، ۶۲ هزار تن شکر خام و ۵۸ هزار تن برنج بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید