Iranian Agriculture News Agency

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار خبر داد:

فعال شدن بیمه برای کشت فراسرزمینی

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار از فعال شدن یک بیمه برای کشت فراسرزمینی خبرداد.

فعال شدن بیمه برای کشت فراسرزمینی

علیرضا پیمان پاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص کشت فراسرزمینی بیان کرد: در بحث کشت فراسرزمینی کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم که  برای آن پیش‌نویس، قانون و مصوبه نوشته شده است  اما هنوز به آن فرایندی که بتوان نیازهای کشور را از این طریق تامین کرد، نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: هدف از کشت فراسرزمینی این است که کالا امن و با قیمت مناسب تهیه شود. به‌عنوان مثال؛ برای کالایی مانند ذرت اگر ثبت سفارش کنید، در واردات 340 یورو باید بپردازید اما اگر سَلَف‌خری کنید، بین 290 تا 300 یورو تمام می‌شود و اگر همین ذرت را از طریق کشت فراسرزمینی تامین کنید، قیمت آن کمتر از 240 یورو به‌دست می‌آید.  

پیمان پاک اضافه کرد: سوال اینجاست، ذرتی که می‌تواند برای شما 240 یورو تمام شود، چه الزامی دارد تا با 340 یورو ثبت سفارش شود؟

وی افزود: از طرفی بخش خصوصی این سوال را از دولت می‌پرسد که اگر دولت، کشت فراسرزمینی را دنبال کند، آیا خود آن محصول را خریداری می‌کند؟ اگر بخش خصوصی دچار مشکل شد و یا سیاست‌های خارجی ایران تغییر کرد، آیا به بخش خصوصی از طرف دولت ارز تخصیص پیدا می‌کند؟

علیرضا پیمان پاک اضافه کرد: مساله اصلی بخش خصوصی  و دولت در اقدام کشت فراسرزمینی این است که چه تضمینی، جهت خرید توسط دولت و همچنین عرضه توسط بخش خصوصی وجود دارد ؟

وی توضیح داد: به‌عبارت دیگر همان‌طور که بخش خصوصی دنبال تضمین دولت در بحث خرید هست، دولت هم به‌دنبال تضمین در عرضه از طرف بخش خصوصی است.

تاثیر نوسانات جهانی بر کشت فراسرزمینی

 قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: کشاورز که محصول خود را در داخل کشور کشت می‌کند و نیاز خود را تامین می‌کند، کاری به قیمت جهانی ندارد اما در کشت فراسرزمینی نوسانات جهانی قیمت تاثیر مستقیم بر کشت فراسرزمینی می‌گذارد.

وی افزود: از طرفی نمی‌توان انتظار داشت که دولت خودش به تنهایی زمین تهیه کند، زیرا دولت همیشه در بحث اجرایی در زمینه کشاورزی ناموفق بوده است و بهتر است این امر به‌عهده  بخش خصوصی گذاشته شود.

پیمان پاک در این خصوص توضیح داد:  شما فرض کنید که  دو میلیون تن گندم نیاز داریم و دولت برای تامین این نیاز، کشت فراسرزمینی انجام دهد. برای واردات از شرکت بازرگانی دولتی ایران استفاده خواهد کرد و این شرکت به ‌لیل اینکه یک مجموعه دولتی است آن پویایی، چابکی، انعطاف و ساختارهای بخش خصوصی را ندارد، به‌همین دلیل با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد .

وی ادامه داد: از طرفی برای بخش خصوصی این سوال مطرح است که اگر فرضا این گندم تولید شد، چه الزامی برای تولیدکننده جهت در اختیار گذاشتن محصول به دولت با قیمت پایین‌تر وجود دارد؟ و همه این سوالات و تضادها باعث می‌شود تا آن نتیجه مطلوب از طرح کشت فراسرزمینی حاصل نشود.

بیمه‌ای برای کشت فراسرزمینی  

پیمان پاک اضافه کرد :ما در تلاشیم تا یک راهکار اجرایی و مناسب برای کشت فراسرزمینی تعریف کنیم. یکی از برنامه‌های ما بیمه کردن محصولات کشت فراسرزمینی است. قراردادی  بین صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق بیمه روسیه را امضا کردیم.

وی ادامه داد: با این قرارداد، می‌توانیم پروژه‌ها را بیمه کنیم. همان‌طور که اکنون در بحث صادرات لوازم خانگی این کار انجام شده است، انشاالله این بیمه، هم در تولید فراسرزمینی هم در کشت فراسرزمینی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید