Iranian Agriculture News Agency

بخش کشاورزی چشم انتظار انتشار مفاد لایحه متمم بودجه

بر اساس اخبار منتشر شده، دولت لایحه متمم بودجه سال 1402 را تحویل مجلس داده است. با توجه به تغییرات نرخ گندم و افزایش حجم مطالبات گندم‌کاران، بدون شک در اصلاحات بودجه نیاز است سهمی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شود اما آیا در لایحه متمم بودجه به این مهم توجه شده است؟

بخش کشاورزی چشم انتظار انتشار مفاد لایحه متمم بودجه

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت گندم در سال زراعی جاری که از شهریور 1401 آغاز شده و تا شهریور 1402 ادامه دارد، دو بار اصلاح شده است. 17 شهریور ماه 1401 بود که وزیر وقت جهاد کشاورزی در برنامه صف اول رسانه ملی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1401 - 1402 11 هزار و 500 تومان به علاوه هزار و 500 تومان نیز به یارانه کشت گندم اعلام کرد. یعنی در ابتدای سال جاری قرار بود هر کیلوگرم گندم به قیمت 13 هزار تومان خریداری شود اما به دلیل آنچه کشاورزان افزایش هزینه‌های تولید اعلام کردند، دولت تصمیم گرفت اصلاحاتی در قیمت خرید تضمینی این کالای اساسی انجام دهد.

به این ترتیب با پیگیری‌های انجام شده، سخنگوی دولت در اول اردیبهشت ماه سال 1402، تصمیم دولت درباره اصلاح قیمت گندم را اعلام کرد.

سخنگوی دولت اعلام کرد: بنابر پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان هر کیلوگرم 15 هزار تومان تعیین شده است.

به گفته بهادری جهرمی، دولت علاوه بر مبلغ 11هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و 2 هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان تصویب کرده است.

تغییر نرخ خرید تضمینی گندم نیاز به تامین اعتبار دارد زیرا در لوایح بودجه سالیانه بر اساس هزینه‌های دستگاه‌ها ارقامی در نظر گرفته می‌شود و هر تغییری در هزینه‌ها نیازمند تامین اعتبار است. به خصوص برای محصول استراتژیکی مثل گندم که بر اساس برآوردها امسال نزدیک به 10 میلیون تن در کشور خرید تضمینی انجام خواهد شد و با توجه به افزایش دو هزار تومانی قیمت گندم با همین تغییر کوچک 20 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در خرید گندم ایجاد می‌شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دوم مرداد ماه امسال در جلسه نظارتی مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی، گفته بود، 30 همت کسری بودجه برای واگذاری در ردیف گندم وجود دارد.

وی تاکید کرده بود که کشاورزان ما نیاز به نقدینگی دارند تا خرید نهاده برای اول مهر را انجام دهند. اگر این پول به کشاورز داده نشود نیمه جنوبی که برداشت را شروع کردند و نیمه شمالی که همچنان در حال برداشت هستند، به مشکل خواهند خورد.

احتمال تخصیص اعتبار برای کسری بودجه خرید گندم

با توجه به آنچه گفته شد؛ انتظار تخصیص اعتبار به خرید گندم برای وزارت جهاد کشاورزی در لایحه متمم بودجه سال جاری، انتظاری منطقی است. متولیان بخش کشاورزی منتظرند تا ببینند در متمم لایحه بودجه که تقدیم مجلس شده است، چه میزان اعتبار برای خرید این محصول استراتژیک در نظر گرفته شده است.

در همین راستا حسن قاسمی مدیرکل دفتر برنامه‌ و بودجه وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: هنوز اصلاحات بودجه از طرف مجلس ابلاغ نشده است اما حتما برای کسری بودجه گندم باید اعتبار در نظر گرفته شود زیرا یکی از خواسته‌های ما اعتبار بودجه برای خرید گندم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید