Iranian Agriculture News Agency

توصیه سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی به زارعان و باغداران:

دور آبیاری را کاهش دهید

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی گفت: به دلیل افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای هوا طی دو ماه آینده در کشور، توصیه ما این است زارعان و باغداران دور آبیاری را کاهش دهند.

دور آبیاری را کاهش دهید

هامون مکوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: اگر مرغداران بتوانند دمای مرغداری را کنترل کنند، مشکلی برای افزایش تراکم جوجه‌ریزی نخواهد بود اما در غیر صورت دچار تلفات خواهند شد. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم تا تراکم جوجه‌ریزی را در دو ماه جاری کاهش دهند.

وی افزود: بالا رفتن دما موجب می‌شود تا تبخیر و تعرق گیاهان به خاطرگرمای زیاد افزایش پیدا کند. به همین دلیل توصیه ما به باغداران و کشاورزان کاهش دور آبیاری هست یعنی اگر 10 روز یکبار آبیاری می‌کردند، حالا 6 روز یکبار آبیاری را انجام دهند و از محلول‌هایی استفاده کنند که از تنش گرما در محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

مکوندی اضافه کرد: بهتر است زمان آبیاری صبح زود انجام شود و در زمانی که تبخیر و تعرق زیاد است، صورت نگیرد.

وی ادامه داد: بهترین زمان برای سم پاشی و محلول پاشی؛ اول صبح یا هنگام غروب آفتاب است، زیرا دمای بالا، محلول و سم را از بین می‌برد.

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی به دامداران توصیه کرد: بهتر است از مه پاشی صنعتی استفاده کنند و با استفاده از دستگاه‌های برودتی می‌توانند فضای دامداری را مناسب‌تر کنند.

وی درباره راهکارهای کنترل تبعات ناشی از قطعی برق گفت: با توجه به مشکل قطعی برق، باید از موتورهای دیزلی، موتور برق و یا پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده کنند.

مکوندی همچنین به کشاورزان و باغداران توصیه کرد: محصولاتی که برداشت می‌کنند را سریع‌تر به مکان‌های مسقف و یا انبارها انتقال دهند و نگذارند که روی زمین مزرعه بماند. به خاطر اینکه گرمای هوا و آفتاب باعث می‌شود که محصولات کشاورزی کیفیت بازاری خود را از دست بدهند.

پیش‌بینی افزایش دو درجه‌ای دما در دو ماه آینده

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی بنا بر گزارش پژوهشکده اقلیم شناسی، پیش بینی وضعیت دما در دو ماه آینده را این‌گونه بیان کرد: در نیمه مرداد تا شهریور در میانگین دمای هوا در شمال البرز، استان‌های غرب زاگرس و نوار جنوبی کشور در حدود نرمال و سایر استان‌های کشور از یک تا دو درجه بیشتر از نرمال خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نیمه مرداد تا شهریور برای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان، البرز، قزوین، مرکزی نیمه جنوبی تهران، نیمه جنوبی سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمر،غرب چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، یزد، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و نیمه شرقی خراسان شمالی؛ حدود یک تا دو درجه افزایش دما بیشتر از حد نرمال پیش‌بینی شده است

مکوندی اضافه کرد: برای نیمه شهریور تا نیمه مهر، استان‌های خوزستان، کهگیلویه، چهارمحال، غرب اصفهان شمال غربی فارس، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، یک تا دو درجه افزایش دما پیش‌بینی شده است.

وی گفت: سایر نقاط کشور هم نیم تا یک درجه افزایش دما پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید