Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه نگهداری غلات و فرآورده‌های مرکز پژوهشکده‌های غلات اعلام کرد:

تسهیل شرایط نگهداری گندم با کاهش رطوبت نسبی هوا

رئیس گروه نگهداری غلات و فرآورده‌های پژوهشکده‌های غلات گفت: به دلیل کاهش رطوبت نسبی و گرمای هوای ایران، گندم ایران خصوصا خوزستان به شدت خشک هست که این مساله کیفیت نگهداری گندم را بهبود می‌بخشد. در جنوب شاهد رطوبت هفت درصد گندم هستیم و این مسئله شرایط نگهداری را بسیار راحت می‌کند.

تسهیل شرایط نگهداری گندم با کاهش رطوبت نسبی هوا

سارا دانش در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در باره کیفیت نگهداری گندم بیان کرد: فرآیند نگهداری گندم بسیار پیچیده است. به این علت که دانه گندم در مرحله بعد از برداشت باز هم به‌عنوان یک ارگانیسم زنده همچنان به فعالیت‌های حیاتی خود ادامه می‌دهد و رشد می‌کند. به خاطر همین در معرض تغییرات شیمیایی و بیولوژیکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین ضایعاتی که ناشی از جابه‌جایی گندم یا ناشی از فعالیت آفت‌ها و میکروارگانیسم‌ها به‌وجود می‌آید، منجر به خسارت کمی و کیفی گندم در زمان ذخیره‌سازی شود. این موضوع فرآیند ذخیره‌سازی را یک کار پیچیده می‌کند و اگر زیرساخت‌های لازم،شامل؛ محل ذخیره‌سازی مناسب و استاندارد به‌علاوه تجهیزات مناسب وجود نداشته باشد، این خسارت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

دانش افزود: از سوی دیگر اقدامات بهداشتی و کنترل‌های منظم کیفی در حین ذخیره سازی به حفظ کیفیت محصول کمک می‌کند و در مدت نگهداری می‌تواند ضایعات را به حداقل برساند.

وی گفت: کنترل کیفی در عملیات نگهداری گندم از سه جنبه حائزاهمیت است؛ اول ازجنبه اقتصادی است زیرا وقتی گندم دچار آسیب شود، کاهش وزن پیدا می‌کند و از نظر اقتصادی اهمیت دارد. دوم بحث کیفی است زیرا گندمی که آسیب دیده باشد، خاصیت آسیابانی و نانوایی خود را از دست می‌دهد و سوم بحث بهداشتی است زیرا اگر گندم، آلوده به فضولات پرندگان، حشرات و جوندگان شود؛ می‌تواند باعث انتقال بیماری‌هایی به مصرف کنندگان شود. به‌طور کلی نگهداری گندم در شرایط مناسب به‌طوری که خواص اصلی آن حفظ شود و از تغییرات آن جلوگیری شود؛ در کنترل کیفیت گندم نقش بسیار مهمی دارد.

کمبود نیرو انسانی از مشکلات جدی برای کنترل کیفیت گندم

رئیس گروه نگهداری غلات و فرآورده‌ها اعلام کرد: مشکلاتی که در حوزه کنترل کیفیت گندم، کمبود نیرو انسانی برای بازرسی و کنترل منظم سیلوها و انبارها است.

دانش گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما این است که گندم‌ها را بدون بوجاری نگهداری می‌کنیم (ما فقط بوجاری اولیه را انجام می‌دهیم) ولی افت مفید و غیر مفید از عوامل مهم در تعیین عمر ذخیره‌سازی گندم به حساب می‌آید و روی کیفیت گندم اثر می‌گذارد. البته این یک موضوع مدیریتی است و نیازمند تصمیم‌گیری کلان مدیریتی هست.

گندم آسیب دیده چه می‌شود؟

سارا دانش در پاسخ به سوال خبرنگار ایانا در خصوص گندم آسیب دیده بیان کرد: در خصوص گندم آسیب دیده ما ابتدا از دانشکده علوم پزشکی و اداره دامپرشکی هر استان درخواست می‌کنیم تا از گندم آسیب دیده نمونه‌برداری کنند و بعد ازانجام آزمایش‌های لازم و مطابقت با استانداردهای مربوطه اگر قابلیت مصرف دام را داشته باشد، با نظارت امور دامپزشکی جهت مصارف دام و طیور به فروش می‌رسد.

وی افزود: در صورتی که این دو مرجع مجوز صادر نکنند، گندم‌های آسیب دیده تحت قوانین و مقررات در بخش صنعت از جمله؛ الکل‌سازی استفاده می‌شود و در مواردی که گندم آسیب دیده، مصرف صنعتی ندارد با رعایت قوانین و مقررات و هماهنگی با شهرداری و محیط زیست در شرایط خاصی؛ گندم آسیب دیده را امحا می‌کنیم.

دانش گفت:ما وظیفه داریم به بهترین شکل گندم را حفظ و نگهداری کنیم تا ضایعات آن به حداقل برسد.

انواع ذخیره سازی گندم

رئیس گروه نگهداری غلات و فرآورده‌ها اضافه کرد: در خصوص گندم، دونوع ذخیره‌سازی وجود دارد، یکی سیلو هست که به شکل کندوهای استوانه‌ای است که می‌تواند فلزی یا بتنی باشد و دیگری انبارهای افقی هست که شامل انبارهای ساده و مکانیزه خواهد بود. سیلوهای بتنی و فلزی و انبارهای مکانیزه، جزء تاسیسات بلند مدت نگهداری غلات به حساب می‌آید.

دانش گفت :درصورتی که سیلوها و انبارها مجهز به تجهیزات تخلیه و بارگیری، تجهیزات ثبت دما و تجهیزات خشک کردن و هوادهی، دوران و جمع‌آوری گرد و غبار باشند، محل ذخیره‌سازی مکانیزه است که برای نگهداری بلند مدت مناسب است.

وی افزود: اما در بحث انبارهای افقی و رو باز که از این امکانات بر خوردار نیستند؛ به‌عنوان انبارهای کوتاه مدت و موقت نگهداری گندم استفاده می‌شود.

سارا دانش اضافه کرد: انبارهای افقی مسقفی هستند که سازه‌های آن معمولا یک متر بالاتر از سطح زمین هست و مجهز به پنجره وهواکش برای تهویه طبیعی هستند.

وی گفت: انبارهای روباز یا چادری در مناطق خشک و برای نگهداری کوتاه مدت گندم با رطوبت زیر 10 درصد استفاده می‌شود به‌عنوان مثال معمولا گندم که از خارج از کشور در بنادر وارد می‌شود و ممکن است که جای کافی در آن زمان نداشته باشیم؛ به صورت موقتی در انبارهای چادری  تخلیه می‌شود و بعد به سیستم‌های بلند مدت ما انتقال پیدا می‌کند.

دانش ادامه داد: اگر رطوبت گندم از ده درصد کمتر باشد، حداکثر تا چهار ماه می‌توانیم درانبارهای روباز برای نگهداری و ذخیره استفاده کنیم. در صورتی که کنترل‌ها و بازدیدهای کیفی منظم انجام شود و رطوبت و دما به صورت مرتب چک شود.

22 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در کل کشور.

دانش گفت: در بخش دولتی حدود 70 سیلوی بتنی و 14 سیلوی فلزی وجود دارد. همچنین 29 انبار مکانیزه و 27 انبار ساده موجود است و 18 انبار چادری داریم که مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی در این سیلوها و انبارها حدود پنج هزار و 600 میلیون تن است.

وی اضافه کرد :در بخش خصوصی 135عدد سیلوی بتنی با ظرفیت حدود سه میلیون تن و 320 سیلوی فلزی با ظرفیت 9 هزار و 500 میلیون تن وجود دارد.

رئیس گروه نگهداری غلات و فرآورده‌ها بیان کرد: در مجموع حدود 22 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در بخش دولتی و خصوصی در کشور داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید