Iranian Agriculture News Agency

کارشناس هواشناسی کشاورزی هشدار داد:

احتمال بروز آتش‌سوزی در باغات به‌دلیل وزش بادهای گرم

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شدت گرما و وزش بادهای گرم توصیه می شود تا کشاورزان و باغداران اقدامات احتیاطی لازم در جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در باغ‌ها و مزارع را انجام دهند.

احتمال بروز آتش‌سوزی در باغات به‌دلیل وزش بادهای گرم

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، توصیه می‌کنیم به دلیل کاهش تراکم ماهی قزل‌آلا، از تجهیزات هوادهی استفاده شود و همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی هفته پیش رو، برای محافظت از کلونی‌های زنبور عسل در مقابل گرما و حرارت باید از سایه‌بان استفاده شود.

وی اضافه کرد: احتمال خسارت به گلخانه‌ها و تاسیسات به علت وزش باد شدید وجود دارد. همچنین با توجه به این شرایط، آبیاری محصولات باغبانی با توجه به نیاز آبی باید در ساعات خنک انجام شود.

احتمال گرد و غبار و مواج بودن دریا

کارشناس هواشناسی کشاورزی اعلام کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی دو روز آینده در مناطقی از شمال غرب به‌ویژه نواحی شمالی گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات البرزمرکزی، ابرناکی، وزش باد شمالی، کاهش نسبی دما و رگبار و باران و گاهی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود :همچنین بعد از ظهر در جنوب سیستان و بلوچستان ،جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان افزایش ابر رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

رفیعی ادامه داد: دوشنبه در شمال هرمزگان و جنوب استان فارس رگبار پراکنده و در استان‌های اردبیل، گیلان و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ابرناکی و بارش خفیف باران انتظار می‌رود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اضافه کرد: سه شنبه و چهارشنبه در غالب مناطق کشور جوی پایدار حاکم خواهد بود.

وی گفت: قابل ذکر است طی سه روز آینده در شمال شرقی، شرق ، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در در سمنان ،تهران و البرز مناطقی از مرکز و غرب کشور وزش باد افزایش می‌یابد و سبب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود. همچنین طی دو روز اخیر دریای خزر و شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

املش، پربارش‌ترین نقطه هفته گذشته

به گفته رفیعی، میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا 6 مرداد ماه سال جاری 182. میلی متر است و میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 169.3 میلی متر بوده است. بنابراین بارش سال جاری هشت درصد بیشتر از سال گذشته است.

رفیعی ادامه داد: همچنین میانگین بلند مدت کشور در بازه زمانی مذکور 229.7 میلی متر بوده است که بارش سال جاری 20.4 درصد کمتر از بلند مدت است.

وی افزود: بیشترین میزان بارش در هفته 44 مرتبط با منطقه املش استان گیلان به میزان 17 میلی متر بوده است. گرم‌ترین منطقه، آبادان استان خوزستان با دمای 49 درجه سیلیسیوس و میانگین خنک‌ترین منطقه، الشتر استان لرستان به میزان 10.7 درجه سیلیسیوس است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید