Iranian Agriculture News Agency

بررسی‌های آمار گمرک نشان می‌دهد:

هشت کشور تامین کننده اسب مسابقه ایران

بررسی‌های آمار گمرک نشان می‌دهد تا قبل از اعمال ممنوعیت برای واردات اسب مسابقه، هشت کشور تامین کننده نیاز ایران بوده‌اند.

هشت کشور تامین کننده اسب مسابقه ایران

به گزارش خبرنگار ایانا، بررسی‌های آمار گمرک در یک دهه اخیر نشان می‌دهد، در پنج ساله ابتدای این دهه میزان واردات اسب مسابقه 476 تن و به ارزش 14 میلیون و 801 هزار و 777 دلار بوده است.

این میزان واردات از هشت کشور شامل آلمان، قطر، روسیه، امارات، اوکراین، ترکیه، بلغارستان و هلند بوده است.

در پنج سال دوم این دهه با توجه به اعمال ممنوعیت واردات اسب مسابقه با تغییر کد تعرفه 01012910 به کد تعرفه جدید 01012100 میزان واردات اسب به همراه سایر چهارپایان به میزان 222 تن به ارزش هفت میلیون 832 هزار و 668 دلار از بازارهای آلمان، ترکیه، بلغارستان، عمان، قطر، هلند ، اوکراین و امارات، روند کاهشی پیدا می‌کند. اما نمی‌دانیم که دقیقا چه میزان از کد تعرفه جدید، مربوط به اسب مسابقه است.

بر اساس اخبار منتشر شده، در سال 1396 در بخشنامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت ثبت سفارش و واردات و ترخیص اسب مسابقه به تعرفه 01012910 اعلام می‌شود اما بر آمارهای گمرک نشان می‌دهد که با وجود این اعمال ممنوعیت، ادامه داشته است.

از سال 1398 کد تعرفه واردات اسب مسابقه به طور کامل از ردیف‌های تعرفه گمرک خارج می‌شود. همچنین سخنگوی وزارت صمت در سال 1401 اعلام می‌کند از جمله کالاهایی که ممنوعیت واردات دارند، می‌توان به انواع ماهی‌های خوراکی، پرندگان زینتی، سگ و گربه معمولی، اسب مسابقه و الاغ  اشاره کرد.اما با این وجود با تغییر کد تعرفه با عنوان حیوانات مولد نژاد خالص: اسب، الاغ ، قاطر، استر شاهد واردات اسب مسابقه به ایران بوده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید