Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی خبر داد:

پرداخت دو هزار و 600 میلیارد تومان غرامت در زیر بخش بیمه محصولات زراعت طی سال گذشته

مدیر امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: سال گذشته در زیر بخش بیمه محصولات زراعی حدود دو هزار و 600میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده‌ایم درواقع حدود 47 درصد خسارتی که در بخش کشاورزی اتفاق افتاده، مربوط به زیر بخش محصولات زراعی بوده است که 80 درصد این رقم مربوط به گندم دیم هست.

پرداخت دو هزار و 600 میلیارد تومان غرامت در زیر بخش بیمه محصولات زراعت طی سال گذشته

قدرت اله نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: خوشبختانه امسال، با توجه به تغییر در شرایط آب و هوایی و بارندگی، بیشتر استان‌های کشور وضعیت نسبتاً خوبی دارد، به‌جز پنج استان گلستان، خراسان، رضوی، خراسان شمالی، اردبیل و استان مرکزی که خسارت شدیدی به آن‌ها واردشده است.

وی ادامه داد : امسال به دلیل اینکه سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده است، هم‌زمان سطح بیمه نیز 15 درصد افزایش داشته است، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، باوجود کم شدن سطح خسارت، غرامت‌ها همچنان مانند سال گذشته باشد.

نوری درباره مراحل بیمه‌ای گفت: بر اساس قانون، ما برای محصولات بیمه پذیر بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و تعرفه‌هایی بیمه‌ای، بیمه نامه ایجاد می‌کنیم و بر اساس نیاز کشاورزان منطقه که قابلیت انجام آن کار را داشته باشند و بتوانند بیمه را از ما خریداری بکنند، بیمه‌نامه‌ها را طراحی و به کشاورزان تقدیم می‌کنیم.

مدیر امور بیمه‌ای صندوق بیمه  کشاورزی افزود: با توجه به اینکه ایران یک کشور بلاخیز هست و حدود سی تا چهل درصد بلایای طبیعی جهان در ایران اتفاق می‌افتد، بخش کشاورزی هم از این مشکل جدا نیست و به‌طور غالب مشمول بلایای طبیعی ازجمله سرما، گرما، سیل ، زلزله ، طوفان ، بیماری‌های دامی، می‌شود. بنابراین احتمال وقوع خسارت در بخش کشاورزی معمولاً بالای 50 درصد قابل پیش‌بینی هست.

وی گفت : ما باید این آمادگی را داشته باشیم که خسارت‌های واردشده به بخش کشاورزی را برآورد خسارت کرده و بتوانیم بر اساس اعتبار، بودجه‌ای که در اختیارداریم غرامت کشاورزان را پرداخت کنیم.

بهره‌گیری از تکنولوژی ماهواره‌ای در سه سال اخیر

نوری ادامه داد: در سنوات گذشته روش بررسی میزان خسارت به‌طور سنتی و به‌صورت کیل گیری انجام می‌شد اما در سه سال اخیر ما برای اینکه سرعت و دقت کار خود را بالاتر ببریم از ماهواره‌ها و سنجش‌ازدور استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: در فرایند ارزیابی خسارت به روش ماهواره‌ای، سال اول در چهار استان به‌صورت پایلوت یا آزمایشی انجام شد تا از روش کار اطمینان حاصل شود و در سال اجرایی دوم این روش ارزیابی خسارت را در هفت استان انجام دادیم. نهایتاً در سال سوم در 23 استان دیم خیز یا گندم خیز کشور ایم روش انجام شد و خوشبختانه ارزیابی میزان خسارت با روش ماهواره‌ای، نزدیک به 90 درصد صحت داشته است.

مدیر امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: ما برای اطمینان از صحت کار ماهواره‌ای، چهار روش سنجش را هم‌زمان انجام می‌دهیم. اول کیل گیری، دوم به‌صورت اتفاقی بر سر کمباین‌های برداشت می‌رویم و نمونه‌گیری انجام می‌دهیم، سوم به‌طور دستی بایومس می‌گیریم که برای اطمینان و صحت سنجی بیشتر هست. چهارم روش ماهواره‌ای به این صورت که ماهواره یک زیست‌توده‌ای را برآورد می‌کند، این زیست‌توده در یک هکتار زمین‌ بر اساس فرمول‌های موجود و شاخص‌های سلامت گیاهی و با ضرایب تبدیل جهانی،عملکرد محصول را به دست می‌آورد

وی گفت : بعد از پایان ارزیابی خسارت و مشخص شدن میزان درصد خسارت، بر اساس میزان تعهد مندرج در بیمه‌نامه غرامت را پرداخت می‌کنیم تا بخشی از خسارات واردشده به کشاورزان جبران شود.

نوری اضافه کرد : روش ماهواره‌ای، روش مطلوبی است و تاکنون در دو محصول گندم آبی و دیم انجام‌شده است. امیدواریم بتوانیم در سال زراعی جاری در رابطه با محصول جو هم این روش را انجام دهیم و به‌تدریج ذرت و سایر محصولات زراعی که سطوح زیر کشت آن‌ها در کشور بالاست برویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید