Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

بودجه خرید گندم نیازمند متنوع‌سازی

مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دو سال اخیر خرید تضمینی گندم، عمدتاً متکی به منابع هدفمندی یارانه‌ها بوده است، درصورتی‌که اگر منابع خرید تضمینی گندم، ترکیبی از بودجه عمومی و منابع هدفمندی یارانه‌های باشد ما با چالش کمتری برای خرید تضمینی گندم مواجه خواهیم شد.

بودجه خرید گندم نیازمند متنوع‌سازی

حسن قاسمی مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید، منابع هدفمندی یارانه‌ها در یک بازه زمانی بلندمدت یعنی تا پایان سال، محقق می‌شود درصورتی‌که بازه زمانی خرید تضمینی کوتاه‌مدت است زیرا ما تا پایان مردادماه باید بیشتر خریدهای تضمینی را انجام دهیم، درحالی‌که تخصیص بودجه تا پایان سال طول می‌کشد و این مسئله یکی از چالش‌های بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: عدم تحقق تخصصی اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها یکی از چالش‌های جدی خرید تضمینی گندم است که به نظر من، هم دولت هم مجلس با اصلاحیه قانون بودجه امسال یا متمم قانون بودجه، باید منابع خرید تضمینی گندم را محقق کند تا صرفاً خرید تضمینی گندم متکی به منابع هدفمندی یارانه‌ها نباشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:  توصیه من این است که ما نباید منابع خریدهای تضمینی به‌ویژه گندم را از یک محل ( منابع هدفمندی یارانه‌ها) تأمین کنیم تا این مشکل حل شود.

تخصیص 103 همت برای خرید گندم

قاسمی در پاسخ به این سؤال که چه میزان اعتبار در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای خرید گندم اختصاص‌یافته است، گفت: به‌موجب تبصره 14 قانون بودجه سال 1402، 103 هزار و هفت‌صد میلیارد تومان، برای خرید گندم پیش‌بینی‌شده است که این بودجه به‌تدریج اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبار از محل منابع ( تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۲) تا این لحظه 31.5 همت بوده است و درصدد آن هستیم که این درصد تخصیص ارتقا پیدا کند.

قاسمی بیان کرد: علاوه بر بودجه 103 هزار میلیارد و 700 میلیون تومانی که پیش‌بینی‌شده است، 30 همت هم دولت به تضمین خودش از سوی برنامه‌وبودجه و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای خرید گندم مصوب کرده است.

ماموریت دولت برای هشت بانک

مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد : تضمین این 30 همت از طرف دولت و همکاری مضاعف بانک مرکزی صادرشده است. دولت به هشت بانک مأموریت داده است تا برای تأمین منابع خرید تضمینی گندم همکاری کنند.

وی افزود : از میان این هشت بانک، سهم بانک کشاورزی 15 هزار میلیارد تومان بوده است که تا به امروز آن را به‌صورت کامل برای خرید تضمینی گندم اختصاص داده است.

قاسمی گفت : متأسفانه میزان تخصیص، متناسب با درصد برداشت نیست و فاصله زیادی با نیازها دارد زیرا تاکنون باید بیش از 82 همت تأمین منابع می‌شد که این مهم حاصل نشده است.

وی گفت: خوشبختانه  باوجود همه مشکلات، دولت درصدد رفع مشکل برآمده و در بدو ورود وزیر جدید وزارت کشاورزی، 20 همت منابع را تخصیص داده است و ما همچنان پیگیر گرفتن بودجه هستیم. دولت هم درصدد ایجاد منابع بیشتر هست. 

حسن قاسمی بیان کرد: جای خوشحالی است که کشاورزان ما آگاه هستند و علی‌رغم همه فشارها و وجود دلال‌ها، بازهم نقطه اتکا کشاورز به دولت هست زیرا کشاورزان می‌دانند که با اعتماد به خدمتگزاران خود و فروش گندم به دولت، امنیت غذایی کشور حفظ می‌شود، پس با قوه مجریه همکاری می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید