Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد:

خرید مباشری چهار میلیون و 527 هزار تن گندم از ابتدای سال 1401 تا کنون

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی از خرید مباشری چهار میلیون و 527 هزار تن گندم از ابتدای سال 1401 تاکنون خبر داد.

خرید مباشری چهار میلیون و 527 هزار تن گندم از ابتدای سال 1401 تا کنون

مرتضی معتمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا دراین‌باره بیان کرد: در حوزه خرید مباشری گندم به لطف خداوند متعال و به برکت بارش‌های خوبی که داشتیم تولید گندم امسال بسیار عالی است و شاید می‌توان گفت که نزدیک به یک و نیم برابر سال گذشته بوده است.

وی بیان کرد: امسال برای اینکه کشور گندم مورد نیاز خود را تامین کند، سال خوبی است و انشاالله بی‌نیاز از واردات گندم بشویم.

معتمد همچنین راجع به سایر خریدهای سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت : ما از ابتدای سال 1401 تاکنون حدود 136 هزار تن دانه‌های روغنی را به صورت تضمینی خریداری کردیم و همچنین محصولاتی چون وش پنبه، زعفران، زیتون و پیاز را به میزان 59 هزار تن به صورت حمایتی خریداری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سایر محصولات را به میزان حدود پنج میلیون و 500 هزار تن به صورت توافقی خریداری کردیم.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره نحوه خرید گندم مباشری توضیح داد: شرکت بازرگانی دولتی گندم را در انبارها و سیلوهای تحت قرارداد خود، پس از خریداری نگهداری می‌کند اما در عمق روستاها حضور ندارد. به همین دلیل برای خرید گندم از روستاها با تعاون روستایی برای خرید مباشری قرارداد می‌بندد.

وی افزود: ما براساس چهارچوب ضوابط و مقرراتی که شرکت بازرگانی دولتی به ما ابلاغ می‌کند و در چهارچوب قرارداد مباشری که با سازمان تعاون روستایی امضا می‌کند، گندم را برای شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنیم و درمکان‌هایی که شرکت بازرگانی دولتی تعیین کرده است به آنها تحویل می‌دهیم.

شبکه تعاون روستایی، ثروت بی‌بدیل متعلق به وزارت جهاد کشاورزی

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: سازمان تعاون روستایی کشور یک ساختار شبکه‌ای و منظم دارد. به خاطر این ساختار منظم، سازمان تعاون روستایی خرید مباشری برای سایر سازمان‌ها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: تعاون روستایی تعداد زیادی شرکت تحت پوشش خود دارد که در عمق روستاها و هر کجا که عرصه کشاورزی در پهنه جغرافیای جمهوری اسلامی وجود داشته باشد، یک شرکت از شبکه تعاون روستایی هست.

معتمد اضافه کرد: این شرکت‌ها در دهستان‌ها و روستاها حضور دارند. در هر شهرستان یک اتحادیه به نام اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی وجود دارد. اتحادیه‌های شهرستانی در مرکز استان خود یک اتحادیه دارند که آنها رامدیریت می‌کند و به نام اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی فعال است.

وی ادامه داد: این اتحادیه‌های استانی در کشور یک اتحادیه مرکزی به نام اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران دارند. این ساختار شبکه‌ای و منظم در سازمان تعاون روستایی است که آن را بی‌همتا می‌کند.

معتمد گفت: نکته بسیار مهم این است که در شبکه تعاون روستایی همه کارمندان خود شرکت‌ها هستند وهیچ حقوقی از دولت دریافت نمی‌کنند ، اگرچه در خدمت دولت و سازمان هستند اما سهام این مجموعه‌ها صددرصد متعلق به مردم و روستاییان است و از محل فعالیت اقتصادیشان حقوق پرسنل و هزینه‌های خود را تامین میکنند.

وی در پایان افزود: اینها شرکت‌هایی هستند که تمام هزینه‌هایشان بر عهده خودشان است لکن ماموریت‌های حاکمیتی را برای دولت و برای وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید