Iranian Agriculture News Agency

معاون مرکز پژوهشکده غلات اعلام کرد:

افزایش تولید گندم کیفی به دلیل بارش‌ها

معاون مرکز پژوهشکده غلات از میزان تولید بالای گندم کیفی امسال نسبت به سال گذشته به دلیل بارش‌ها خبر داد.

افزایش تولید گندم کیفی به دلیل بارش‌ها

 سام قلی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: امسال با توجه به بارش‌ها میزان تولید گندم قابل‌توجه است و به نظر می‌رسد که ما بتوانیم با کمترین میزان واردات، گندم مصرفی کشور را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: در تولید گندم اولین استان خوزستان است که بهترین و بیشترین میران تولید گندم کیفی را دارد. همچنین استان گلستان هم ازلحاظ تولید گندم کیفی، کیفیت بسیار بالایی دارد اما ازلحاظ مقدار تولید گندم به نسبت خوزستان در مرتبه دوم قرار می‌گیرد.

قلی زاده خبر داد: از ابتدای امسال تاکنون برداشت گندم کیفی افزایش‌یافته و سهم استان خوزستان یک‌میلیون و 700 هزار تن بوده است. استان گلستان نیز 503 هزار تن گندم تاکنون تولید کرده است.

وی درباره خصوصیات گندم کیفی گفت: آنچه ما مدنظر می‌گیریم ازلحاظ فنی براساس میزان پروتئین در گندم است. این مشخصه خیلی مهم است. پروتئین بالا باعث می‌شود کیفیت گندم افزایش پیدا کند.

معاون مرکز پژوهشکده غلات در پاسخ به این سؤال که چند درصد گندم‌های تولید داخل کیفی هستند، گفت : یک‌سوم گندم تولیدی ما در داخل کشور کیفیت بسیار بالا دارد برای تولید آرد و نان و مستقیم می‌توان آن را مصرف کرد. یک‌سوم دیگر گندم تولیدی جزء متوسط‌ها هستند و یک‌سوم دیگر آن نیازمند به ارتقا کیفیت پروتئین دارد.

وی ادامه داد: این‌یک سوم نیازمند به ارتقاء را با اختلاط با دسته اول که گندمی قوی است و یا با اختلاط در گندم وارداتی مشکلش را حل می‌کنیم و با این روش هم کمبود تولید گندم را پوشش می‌دهد و هم ازلحاظ کیفی با توجه به فرمول مخصوص اختلاط آن را ارتقاء می‌دهیم.

قلی زاده گفت : یکی از مسائل تأثیرگذار درروند بهبود کیفیت، مکانیزاسیون کشاورزی است که هرچه بخش کشاورزی مکانیزه‌تر باشد، بهتر است.

درجه‌بندی گندم کیفی بر اساس استاندارد

معاون مرکز پژوهشکده غلات بیان کرد: سه درجه گندم داریم، گندم درجه‌یک بالای 12.5 درصد پروتئین دارد. گندم درجه ‌دو 11.5 تا 12.5 درصد و گندم درجه سه زیر 9.5 درصد پروتئین دارد.

وی افزود: ولی واقعیت آن است که این درجه سه بودن به معنی بی‌کیفیت بودن به لحاظ مصرف انسانی نیست، بلکه این درجه‌بندی به لحاظ مصرف در صنایع مختلف است

قلی زاده اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال ما برای تولید ماکارونی گندمی را می‌خواهیم که پروتئین بالایی داشته باشد مثلاً 14 درصد پروتئین داشته باشد و از طرف دیگر بافت خاصی هم باید داشته باشد و سفتی دانه و همه این‌ها مهم است.

وی ادامه داد: اما برای نان، یک درجه کیفیت پروتئین پایین‌تر کافی است یعنی می‌توان گفت تخفیفی در این قضیه قائل می‌شویم در ضمن اینکه نان در ایران مسطح و نیمه حجیم است، بنابراین ما در صنعت نان به گندم دارای پروتئین خیلی زیاد نیاز نداریم.

معاون مرکز پژوهشکده غلات در پاسخ به این سؤال که چرا کیفیت نان پایین آمده است، گفت: کیفیت گندم و آرد خوب هست اما در نانوایی مراحل تولید نان خصوصاً عمل‌آوری آن خوب انجام‌نشده است و این مسئله روی کیفیت تاثیرگذار است. ما در سطح کشور نانوای تازه‌کار زیاد داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید