Iranian Agriculture News Agency

با فتح بازار 19 کشور جهان محقق شد؛

افزایش 125 درصدی صادرات نارنگی

ایران با تولید 900 هزار تن نارنگی توانسته است در سال گذشته حدود 50 هزار تن از این محصول را روانه بازارهای جهانی کند. این میزان صادرات با رشد ارزش ریالی 125 درصدی نسبت به سال قبل روبرو بوده است.

افزایش 125 درصدی صادرات نارنگی

به گزارش خبرنگار ایانا، نارنگی یکی از مرکبات تولید شده در کشورمان است که معمولاً به‌عنوان میوه‌ای پاییزی و زمستانی قلمداد شده و دارای ویتامین‌های A؛ B1، B2، C پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم است.

نارنگی به‌خاطرداشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.

برداشت این محصول در کشور از اواخر شهریور آغاز شده و در مناطقی تا اوایل آذر ادامه دارد. بیشترین نارنگی تولیدشده در کشور مربوط به نوار خزر ایران و استان مازندران است.

آخرین آمارها حاکی از آن است که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول و ایران با تولید 900 نارنگی چهاردهمین تولیدکننده این میوه در جهان به حساب می‌آید. بااین‌حال هر ساله علاوه بر بازار داخل، نارنگی به برخی کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.

جزئیات صادرات نارنگی در یک سال گذشته

بر اساس آمار گمرک در سال گذشته 48 هزار و 350 تن و 205 کیلوگرم نارنگی به ارزش 20 میلیون و 674 هزار و 526 دلار یا 597 میلیارد و 41 میلیون و 679 هزار تومان از کشورمان صادر شده است.

این در حالی است که در سال 1400 حدود 26 هزار و 286 تن و 966 کیلوگرم نارنگی به ارزش 11 میلیون و 224 هزار و 550 دلار یا 264 میلیارد و 884 میلیون و 91 هزار تومان صادر شده بود.

رشد خیره‌کننده صادرات نارنگی

آمارها نشان‌دهنده آن است که صادرات نارنگی در بازه زمانی یک سال گذشته به لحاظ وزنی رشدی حدوداً 85 درصدی و همچنین ارزش دلاری با رشدی حدوداً 85 درصدی و از نظر ریالی رشدی حدوداً 125 درصدی روبرو بوده است.

از طرف دیگر مشاهده قیمت پایه صادراتی نارنگی روندی باثباتی را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که در دو سال اخیر هر کیلوگرم از این محصول 43 سنت به مشتریان خارجی فروخته شده است، بااین‌حال اما به لحاظ ارزش ریالی هر کیلوگرم نارنگی در سال 1400 با قیمت 10 هزار تومان و در سال گذشته با قیمت 12 هزار و 300 تومان صادر شده است که رشدی 2 هزار و 300 تومانی را در قیمت صادراتی یکسان گذشته تجربه کرده است.

صادرات نارنگی به 19 کشور دنیا

طی یکسال اخیر نارنگی باغداران ایرانی به مقصد 19 کشور جهان شامل کشورهای ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، اوکراین، آلمان، بلاروس، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، مالزی صادر شده است.

در سال گذشته نارنگی از مبادی صادراتی به 3 مقصد جدید مالزی، تاجیکستان و بلاروس هم صادر شده است. بنابراین با اقدامات دولت، بازارهای این عضو خانواده مرکبات، تنوع بیشتری پیدا کرده است.

گزارش: امین محمود

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید