Iranian Agriculture News Agency

پایان بلاتکلیفی گندمکاران

نرخ خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان اعلام شد

سرانجام پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در وزارت جهادکشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم را اصلاح و رقم ۱۵ هزار تومان برای این محصول از سوی سخنگوی دولت اعلام شد.

نرخ خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایانا، نرخ گندم استراتژیک‌ترین محصول ایران، چندی است خبرساز شده است.

گندم که قوت غالب جامعه ایرانی به حساب می‌آید، نقش مهمی در سفره مردم دارد و تعیین نرخ آن نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

از یک سو جنگ اوکراین بازارهای جهانی این محصول را تحت تاثیر قرارداده و تامین نیازهای گندم در جهان را دچار مشکل کرده و از سوی دیگر شرایط اقلیمی در تمام استان‌های ایران یار نبوده و برای تامین نیازهای کشور، نیازمند اندکی واردات هستیم.

در چنین شرایطی نیاز است که حداکثر گندم تولید شده در کشور توسط دولت خریداری شود تا در تامین آرد نانوایی‌ها با مشکل مواجه نشویم.

اگر نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت‌های جهانی و یا نرخ این محصول در کشورهای همسایه فاصله معنی‌دار داشته باشد، کشاورزان دیگر رغبتی برای فروش محصول خود به دولت نداشته و ممکن است این محصول استراتژیک به جای هدایت به سمت کارخانه‌های آرد راهی بخش صنعت یا آنسوی مرزها شود.

به همین خاطر دولت که نرخ گندم را برای سال زراعی جاری ۱۳ هزار تومان اعلام کرده بود (۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ خرید و ۱۵۰۰ تومان نیز به عنوان جایزه) با پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی دست به اصلاح قیمت این محصول مهم زد.

آن‌طور که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی اعلام کرده است،  بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیات دولت، قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

وی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان عزیز هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد. دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان عزیز تصویب کرد.»

به این ترتیب دولت دو هزار تومان دیگر به قیمت خرید تضمینی گندم اضافه کرد تا کشاورزان با رضایت بیشتری محصول خود را به دولت تحویل دهند و ذخایر گندم در کشور با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید