Iranian Agriculture News Agency

آبیاری سیار باغ‌های استان اصفهان تا آخر مهر ادامه دارد

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: آبیاری سیار باغ‌های در معرض خشکی این استان که از ماه‌های گرم امسال و با هدف حفظ درختان آغاز شده بود تا آخر مهر ادامه دارد.

آبیاری سیار باغ‌های استان اصفهان تا آخر مهر ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، عباسعلی جمشیدی رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان مساحت این باغ‌ها را بالغ بر ۲۰ هزار هکتار برآورد کرد و افزود: بیشتر آنها در شهرستان‌های لنجان، فلاورجان، خمینی شهر، نجف آباد، اصفهان و مبارکه قرار دارند.

وی با بیان اینکه آبرسانی با تانکرهای ۱۰ تا ۳۰ متر مکعبی در سطح شهرستان‌ها انجام شده است، ادامه داد: آبرسانی‌های امسال با توجه به وسعت خشکسالی و کاهش چشمگیر بارش‌ها بیش از سال‌های گذشته و افزون بر چهار هزار مورد بود.

 رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: خشکی رودخانه زاینده رود در یک سال اخیر سبب آسیب به پوشش گیاهی و درختان شده است و تداوم این معضل به ضرر کشاورزی و باغداری در استان خواهد شد.

جمشیدی درباره معضلات و تبعات خشکسالی در بخش کشاورزی و باغداری استان اصفهان اظهارداشت: خشکی رودخانه زاینده رود و خشکسالی سال‌های اخیر علاوه بر خسارات مستقیم در زمینه تولیدات غذایی، کاهش درآمد کشاورزان و باغداران و از بین رفتن سرمایه بهره برداران را در پی داشته است.

وی اضافه کرد: ایجاد هزینه فرصت سرمایه (رکود سرمایه در بخش بدون ایجاد ارزش افزوده و تولید)، ایجاد هزینه‌های زیست محیطی مترتب به دلیل کشت نکردن و بهره برداری از خاک و از دست رفتن فرصت‌های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به‌دلیل کاهش فعالیت‌ها از دیگر زیان‌های خشکسالی در استان اصفهان است.

 رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بطور کلی پیامدهای زیست محیطی مثل گرد و غبار، فرسایش خاک، فرونشست زمین، مباحث بهداشتی، افزایش بیماری‌های آفات نباتی و دامی و اشاعه آن، آثار روانی اجتماعی، سیاسی و امنیتی خشکسالی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید