Iranian Agriculture News Agency

جوانه‌های اشتغال با بهره برداری از بزرگترین نهالستان منطقه سردسیر کشور

بزرگترین نهالستان منطقه سردسیر کشور با اشتغالزایی برای دو هزار نفر در شهرستان فریدن استان اصفهان فعال است.

جوانه‌های اشتغال با بهره برداری از بزرگترین نهالستان منطقه سردسیر کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسن احمدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن گفت: نهالستان شهر دامنه ۱۵ هکتار مساحت دارد و بزرگترین نهالستان مناطق سردسیر کشور به شمار می‌آید.

او با اشاره به سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومانی در نهالستان ادامه داد: تعداد نهال‌های این نهالستان از زمان کاشت تاکنون به حدود ۳ میلیون نهال رسیده است، این تعداد نهال در سه مرحله کشت شده اند: مرحله اول یک میلیون نهال درحال عرضه به باغ‌ها برای کشت، مرحله دوم بیش از یک میلیون نهال تحت پیوند و مرحله سوم یک میلیون نهال است که به تازگی کاشته شده اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن بیان کرد: نهال‌های این منطقه بیشتر بادام هستند که روی پایه بادام تلخ پیوند خورده اند، ارقام متفاوت ربیع و مامایی و انواع نورا، تونو، شاهرودی و سوپر نورا که جزو ارقام ویژه بادام هستند در این نهالستان موجود است.

احمدی اضافه کرد: از نهال‌های دیگر این نهالستان می‌توان به زردآلو، آلو، گیلاس، به، آلبالو و نهال گردو نیز اشاره کرد.

نهال‌هایی عاری از بیماری و مناسب برای توسعه باغ‌ها

او ادامه داد: نهال‌های این نهالستان همگی دارای برچسب و زیر نظر کلینیک‌های گیاه پزشکی جهاد کشاورزی هستند.

مدیر جهادکشاورزی فریدن بیان کرد: سردی هوا در این منطقه باعث شده که آفت و بیماری بسیار کم دیده شود به طوریکه مهمترین ویژگی نهال‌های نهالستان دامنه فریدن عاری بودن از آفات و بیماری‌ها است.

احمدی اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های این نهالستان درآمدزایی برای استان، اشتغالزایی برای ساکنان منطقه و توسعه باغ‌ها است.

او عنوان کرد: قیمت نهال در نهالستان دامنه از ۱۰ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان است، این نهال‌ها کاملاً زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی فریدن تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

مقاومت نهال‌های نهالستان دامنه در برابر سرما

حسین افشاری کارشناس زراعت و باغبانی  گفت: برای احداث نهالستان از سال ۹۶ مکان‌یابی و تحقیقات کارشناسی در استان اصفهان آغاز شد.

او ادامه داد:  چون آب و هوای منطقه سرد است نهال‌ها به آب و هوای سرد عادت دارند و از مقاومت خوبی در برابر سرما برخوردار هستند.

کارشناس زراعت و باغبانی بیان کرد: از دیگر شاخصه‌های این منطقه ایزوله بودن زمین است، بدین معنی که در گذشته درختی در منطقه کاشته نشده بنابراین زمین عاری از هرگونه بیماری، آفات و آلودگی است.

اشتغالزایی برای ۲۰۰۰ نفر در نهالستان دامنه

محمدرضا صدق جاهد مدیر فنی نهالستان دامنه فریدن گفت: نهالستان دامنه فریدن در سه مرحله با ۳ میلیون اصله نهال به بهره‌برداری رسیده است، نهال‌های این نهالستان در مرحله فروش و عرضه به بازار، تحت پیوند و آماده برای پیوند گذاری هستند.

او ادامه داد: در این نهالستان ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

مدیر فنی نهالستان دامنه فریدن بیان کرد: به دلیل سرمای هوا نهال‌ها هنوز بیدار نشده و قابل انتقال می‌باشند، تخمین زده شده که تا ۲۰ روز پس از عید نوروز نیز مشکلی برای جابجایی نهال‌ها ایجاد نشود.

او اضافه کرد: در این نهالستان سردسیر نیازی به استفاده از سم‌های شیمیایی نیست و نهال‌ها به صورت کاملا ارگانیک به دست خریدار داخلی وخارجی می‌رسد.

جایگزین شدن نهال به جای کاشت تک محصولی سیب زمینی و پیاز

مدیر فنی نهالستان دامنه فریدن اظهار کرد: در گذشته کشاورزان به کاشت درخت رغبتی نداشتند و کاشت محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی در منطقه بسیار زیاد بود که باعث انبار شدن محصول و مشکلات دیگری می‌شد، اما این نهالستان باعث شده تا کشاورزان توجه ویژه‌ای به کاشت درخت کنند.

صدق جاهد عنوان کرد: از برنامه‌های ما برای آینده این است که نهالستان جدیدی با ۵۰ هکتار مساحت را در منطقه برف انبار فریدن به بهره برداری برسانیم، از ویژگی‌های این نهالستان در منطقه برف انبار این خواهد بود که نهال‌ها دیرتر از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و بنابراین نهال‌ها تا اوایل اردیبهشت هم قابل عرضه هستند.

او بیان کرد: میزان فروش نهال در نهالستان دامنه بسیار مطلوب است و تمام استان‌ها برای خرید نهال دامنه متقاضی هستند.

تجربه موفقیت آمیز بهره‌برداری از این نهالستان نشان می‌دهد که اگر طرح‌های کشاورزی کارشناسی شده و با در نظر گرفتن شرایط و نیاز هر منطقه تعریف و اجرا شوند می‌توان به موفقیت طرح و اشتغال زایی برای اهالی هر منطقه امیدوار بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید