Iranian Agriculture News Agency

تولید سالیانه حدود ۴۴۰هزار تن شیرخام در اصفهان

با توجه به اینکه بالاترین آمار تولید شیرخام در کشور به استان اصفهان تعلق دارد، طبیعی است که بالاترین آمار صادرات شیرخشک هم مربوط به این استان باشد.

تولید سالیانه حدود ۴۴۰هزار تن شیرخام در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی  اصفهان  با بیان اینکه استان اصفهان حدود ۱۳درصد شیرخام کشور را تولید می‌کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بالاترین آمار تولید شیرخام در کشور به استان اصفهان تعلق دارد، طبیعی است که بالاترین آمار صادرات شیرخشک هم مربوط به این استان باشد.

او سهمیه صادرات شیرخشک استان اصفهان را حدود ۲۵درصد سهمیه کل کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه در فصل زمستان تولید شیرخام افزایش و مصرف لبنیات کاهش می‌یابد برای جلوگیری از فاسد شدن، باید آن را به شیرخشک تبدیل کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تولیدات شیرخام در کشور از مصارف داخلی بیشتر است گفت: سوددهی مطلوب حاصل از صادرات شیرخشک منجر به افزایش قیمت شیرخام می‌شود.

ایراندوست با اشاره به اینکه مشکل رقابتی بین صنایع لبنی و صنایع شیرخشکی وجود دارد، گفت: صنایع لبنی مخالف صادرات و معتقد است که سود حاصل از صادرات شیرخشک زیاد است به همین علت تولیدکننده‌های شیرخشک، شیرخام را به قیمت بالاتری از دامدار می‌خرند و در نتیجه قیمت شیر بالا می‌رود.

او گفت: ما معتقدیم صادرات باید کنترل شده باشد به طوری‌که بر قیمت لبنیات داخلی و میزان جذب شیر کارخانه‌ها اثر منفی نگذارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه سالیانه حدود ۴۴۰هزار تن شیرخام در اصفهان تولید می‌شود و این آمار حدود ۳ برابر مصارف داخلی است پس ناچار به صادرات هستیم.

ایراندوست افزود: تا الان صادرات شیرخشک ممنوع بوده  اما ما دنبال این هستیم که عوارض صادراتی  مشمول آن شود.

او در پایان با بیان اینکه فسادی در صادرات سهمیه‌ای وجود ندارد، گفت: بر اساس میزان تولیدات کارخانه‌های شیرخشک به آن‌ها سهمیه صادرات می‌دهیم، بنابراین به کارخانه‌ای که اصلا تولیدی نداشته‌است سهمیه تعلق نمی‌گیرد که بخواهد آن را بفروشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید