Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌ریزی برای توسعه بیمه کشاورزی در استان اصفهان

سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در تلاش است با اتخاذ تدابیری در جهت افزایش استقبال از بیمه کشاورزی قدم بردارد.

برنامه‌ریزی برای توسعه بیمه کشاورزی در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، نشست ستاد بیمه کشاورزی استان اصفهان با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاونان و مدیران سازمان، نمایندگانی از بانک کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی، هواشناسی، صنف کشاورزان و ... برگزار شد.

در این نشست، مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به فعالیت‌های شکل گرفته در راستای توسعه پوشش بیمه کشاورزی اظهار کرد: سال گذشته  از تمامی ظرفیت‌ها به منظور افزایش سطوح بیمه کشاورزی در استان استفاده شد، همایش‌های تخصصی و جلسات متعددی با حضور مسئولان مرتبط و تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برگزار شد. هزینه‌ها و نوع بیمه‌ها با مکاتبات، جلسات و پیگیری‌هایی که شکل گرفت متناسب با شرایط کشاورزان استان متناسب‌سازی و تغییر کرد و تلاش شد فعالان بخش کشاورزی را به بیمه محصولات خود ترغیب و تشویق کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است فرهنگ‌سازی بیشتری در میان کشاورزان صورت پذیرد تا با ضرورت و اهمیت بیمه محصولات بیش از پیش آشنا شوند، باید به این موضوع اشاره داشت که بیمه محصولات کشاورزی یکی از ضروریات و اقدامات مهم بخش کشاورزی محسوب می‌شود و غفلت از آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: برای توسعه سطوح بیمه در استان لازم است تمامی بخش‌ها در این زمینه فعالیت کنند، منابع طبیعی، امور عشایر، نظام مهندسی، دامپزشکی، تعاون روستایی، صنوف و اتحادیه‌ها و ... باید دست به دست یکدیگر داده و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم به سمت افزایش بیمه محصولات کشاورزی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مشخص بودن سهم هر دستگاه در توسعه فرهنگ بیمه کشاورزی اضافه کرد: اهمیت موضوع می‌طلبد شهرستان‌ها نیز به صورت جدی‌تر در این بخش وارد شوند.

مرادمند گفت: به تولیدکنندگان بخش این اطمینان را می‌دهیم در صورت بیمه نمودن محصولات اگر خسارتی به محصولات آنها وارد شد به حق و حقوق خود برسند و غرامت آنها به طور دقیق و مناسب پرداخت شود.

وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی در راستای حفظ و صیانت از حقوق تولیدکنندگان بخش از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد و تلاش می‌کنیم با به کارگیری تمامی امکانات در جهت کمک به کشاورزان استان قدم برداریم.

در ادامه این نشست، منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات گسترده‌ای توسط سازمان جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های مرتبط در راستای توسعه بیمه کشاورزی انجام شده و در حال انجام است که جای خرسندی دارد، البته در این زمینه همچنان نیاز به تلاش است تا به نقاط ایده‌آل و مناسب دست یابیم.

وی بر ضروت تدوین استراتژی دقیق بیمه کشاورزی در استان تاکید و عنوان کرد: خوشبختانه در مبارزه با انوع آفات در استان اصفهان تلاش‌های زیادی شکل گرفت، کرم خراط، مگس مدیترانه‌ای و سن غلات از آفاتی بودند که با سعی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی به خوبی کنترل و نتایج درخشانی در برخورد و مبارزه با آنها حاصل شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم مقاوم‌سازی قنوات در مقابل سیل عنوان کرد: متاسفانه سرمازدگی در مهرماه حدود 100 میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی که وجود دارد، پرداخت هرگونه خسارت در بخش کشاورزی فقط در غالب بیمه کشاورزی امکان‌پذیر است است به همین دلیل ضرورت دارد تولیدکنندگان بخش کشاورزی نسبت به بیمه نمودن محصولات خود اقدام کنند تا در آینده با مشکلی روبرو نباشند.

شیشه فروش در ادامه با اشاره به خطرات همه‌گیری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: تاکنون 55 جلسه ستاد کرونا در استان اصفهان تشکیل شده است، موارد و پروتکل‌ها در اختیار ادارات و سازمان‌ها قرار دارد و همه باید در جهت رعایت موارد بهداشتی قدم برداریم تا بتوانیم این بیماری را شکست دهیم.

اصغر محسن زاده کرمانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به اقدامات گسترده شکل گرفته در راستای توسعه بیمه کشاورزی در استان عنوان کرد: کارگروه‌های تخصصی در این بخش شکل گرفت و با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی مصوبات مناسبی نیز تهیه و اجرایی شد.

وی اضافه کرد: پیگیری بیمه‌پذیری محصولات جدید؛ ترویج و اطلاع‌رسانی خدمات بیمه‌ای؛ استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای توسعه فرهنگ بیمه؛ برگزاری جلسات با صنف و اتحادیه‌ها؛ شناسایی محصولات در خطر؛ برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان و متخصصان؛ پیگیری اصلاح بیمه عشایر؛ تسریع در بازدید از زنبورستان‌های آسیب دیده؛ مکاتبات در راستای رفع مشکلات موجود با مسئولان مرتبط؛ انجام پژوهش‌های استانی و موارد دیگر همگی از جمله برخی اقدامات در راستای افزایش پوشش بیمه کشاورزی در استان هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اعلام به موقع تعرفه‌های بیمه کشاورزی؛ توجه به معیشت کشاورزان و همخوانی آن با میزان حق بیمه؛ افزایش همخوانی و هماهنگی میان غرامت پرداختی و میزان خسارات؛ رفع مشکلات کارگزاران بیمه؛ گسترش مباحث آموزشی و اطلاع‌رسانی و... از جمله مواردی هستند که می‌توانند به توسعه بیمه کشاورزی در سطح استان کمک کنند.

در ادامه این جلسه، برخی حاضران به بیان پیشنهادات خود در خصوص نحوه بیمه کردن محصولات کشاورزی و راه‌های گسترش بیمه کشاورزی پرداختند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید