Iranian Agriculture News Agency

خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه هرگونه غفلت می تواند زمینه شیوع این بیماری را در اصفهان فراهم کند.

خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در اصفهان، شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی است، اظهار داشت: ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ است که در طیور فقط تیپ A می‌تواند منجر به بیماری شود.

وی افزود: این تیپ از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان علاوه بر طیور می‌تواند انسان، اسب و خوک را هم درگیر کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، اهمیت همه گیری با ویروس و دشواری‌های مقابله با آن را برای جامعه نمایان ساخت، تصریح کرد: در سال ۹۵ با شیوع آنفلوانزای فوق حاد طیور در سکوت رسانه‌ها و بی خبری جامعه بسیاری از پرسنل دامپزشکی در تلاش برای مهار این ویروس بیمار شدند.

خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل مهاجرت

وی اشاره‌ای به شیوع بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد طیور در مرزهای شمالی کشور تصریح کرد: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون آنکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابه جا کنند.

موحدی با اشاره به فصل مهاجرت پرندگان از مسیر هوایی کشور هشدار داد: هرگونه غفلت می‌تواند شرایط همه گیری با ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را فراهم کند.

وی علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور را در شروع ناگهانی تلفات در مرغداریها اعلام کرد و افزود: انتشار ناگهانی بیماری، بی حالی شدید و کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه و علائم تنفسی حاد از علائم شیوع این ویروس است.

دوری از شکار پرندگان مهاجر و آبزی

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان راه‌های سرایت ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به جوامع انسانی را تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده دانست و افزود: تماس با طیور آلوده از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف و عدم پاکسازی و ضدعفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه می‌تواند در شیوع این بیماری مؤثر باشد.

وی راه‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور را در خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی برشمرد و گفت: اهالی روستاها از رهاکردن مرغ‌های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد خودداری کنند و آنها را در مکان‌های سرپوشیده نگهداری کنند و صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، سریعاً به نزدیکترین پست دامپزشکی اعلام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید