Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از نخستین سد بزرگ ذخیره آب عشایری استان در فریدون شهر

سد گاوخُفت فریدونشهر اصفهان با هزینه ای بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از نخستین سد بزرگ ذخیره آب عشایری استان در فریدون شهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان در حاشیه آیین بهره‌برداری وبیناری از طرح‌های روستایی و عشایری کشور گفت: سد گاوخُفت فریدون‌شهر نخستین سد بزرگ  ذخیره آب در مناطق روستایی و عشایری این استان است که عملیات ساخت آن از سال ۹۴ آغاز شد.

مختار اسفندیاری با بیان اینکه ظرفیت این سد بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب برای ذخیره آب کشاورزی است افزود: حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی دیمی منطقه عشایری با بهره‌برداری از این سد به زیر کشت آبی می‌رود.

وی افزود: ۲۰۰ هکتار از این اراضی زراعی و ۱۰۰ هکتار نیز باغات پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده است و به صورت مستقیم ۷۰ فرصت شغلی در منطقه فراهم کرده است گفت:جنس سد گاوخُفت خاکی، ارتفاع سد ۱۸.۵ متر و طول تاج آن ۵۰۰ متر است.

۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهر‌های بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.

عشایر استان اصفهان ۲۸ درصد مواد کالا‌های این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار مترمربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.

سد گاوخُفت فریدون‌شهر از توابع استان اصفهان در آیینی وبیناری با حضور رییس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان عشایری ایران در خراسان جنوبی، همزمان با ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی روستایی و عشایری دیگر در کشور از سوی رئیس جمهوری به مناسبت روز ملی روستا و عشایر به بهره‌برداری رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید