Iranian Agriculture News Agency

نرخ خرید تضمینی پیاز متناسب با هزینه‌ها نیست

اصفهان با وجود کم آبی کشاورزی همچنان رونق دارد؛اما نبود برنامه ریزی سبب عرضه محصول با قیمتی پایین و نارضایتی کشاورزان شد.

 نرخ خرید تضمینی پیاز متناسب با هزینه‌ها نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، پیمان فیروز نیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  گفت: برای کشت هر محصول، بر اساس برنامه‌ای که معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌کند برنامه ریزی می‌کنیم، امسال ما ۵ هزار هکتار برنامه برای کشت پیاز در استان داشتیم که ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین زیر کشت پیاز رفت؛ انتظار می‌رود کشاورزان بر اساس برنامه ابلاغی معاونت زراعت اقدام به کشت پیاز کنند تا مازاد تولید نداشته باشیم.

او افزود: سال گذشته سطح زیر کشت پیاز ۶ هزار هکتار بود که امسال حدود ۱۰ درصد کاهش سطح زیر کشت را در استان اصفهان داریم و تولید هم ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است افزود: ما مجموعه‌ای از استان‌ها هستیم که باید امنیت غذایی کشور را تامین کنیم، با توجه به نیاز هر محصول و ظرفیت استان‌ها برنامه کشت به آن‌ها ابلاغ می‌شود و ما بر اساس ظرفیت هر شهرستان برنامه کشت را ابلاغ می‌کنیم.

رعایت الگوی کشت الزام قانونی ندارد

فیروزنیا ادامه داد: قانونی مبنی بر اجبار کشاورز به رعایت الگوی کشت نداریم و راهکار ما ترویجی و آموزشی است و انتظارمان این است کشاورزان همکاری بیشتری با جهاد کشاورزی داشته باشند تا شاهد نوسان قیمت محصولات کشاورزی نباشیم.

او تصریح کرد: اگر یک استان الگوی کشت را رعایت کند، اما سایر استان‌ها الگوی کشت را رعایت نکنند و محصول خود را به بازار عرضه کنند نوسان قیمت در بازار ایجاد می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه خرید تضمینی زمانی است که قیمت‌ها بسیار پایین آمده و کشاورز متضرر می‌شود افزود: قیمت خرید تضمینی را هر ساله شورای اقتصاد تصویب می‌کند، برای امسال قیمت هر کیلوگرم پیاز ۴۰۳ تومان است که بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده برای کشاورزان است.

خرید توافقی، راهکاری برای حمایت از کشاورزان

محسن حاج عابدی مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: یکی از برنامه‌های سازمان تعاون روستایی در بحث بازرگانی کشاورزی ورود به بحث خرید توافقی، حمایتی و تضمینی محصولات کشاورزی است.

او افزود: برای خرید تضمینی پیاز قیمت باید به حدود ۴۰۰ تومان برسد تا دولت برای خرید تضمینی از کشاورزان اقدام کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید