Iranian Agriculture News Agency

۱۴ طرح عشایری در اصفهان به بهره‌برداری رسید

مدیرکل امور عشایر اصفهان از آغاز بهره برداری از ۱۴ طرح مرتبط با عشایر با صرف ۱۸۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت در این خطه خبر داد.

۱۴ طرح عشایری در اصفهان به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان اصفهان، مختار اسفندیاری بهسازی جاده‌های ایل رو و عشایری، مرمت قنوات، ساخت مجتمع‌های آبرسانی، آسفالت برخی معابر، حفر چاه و ایجاد شهرک‌های عشایری را از جمله طرح‌های هفته دولت امسال در این استان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های عشایری استان در شهرستان‌های چادگان، فریدونشهر، شهرضا، سمیرم، بوئین میاندشت، فریدن و منطقه جرقویه به بهره برداری رسیده است،  ادامه داد: از این پروژه‌ها ۲ هزار و ۲۰۸ خانوار بهره‌مند می‌شوند و برای ۱۷۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر اصفهان با بیان اینکه جاده‌های عشایری و روستایی هرساله به دلیل سیلاب آسیب می‌بینند و نیازمند مرمت هستند اضافه کرد: عملیات احداث و یا بهسازی جاده‌های عشایری استان امسال به طول یک هزار کیلومتر انجام شد تا وضعیت عبور مرور آنان بهبود پیدا کند.

اسفندیاری به تامین آب آشامیدنی و توقف تدریجی آبرسانی با تانکر اشاره کرد و ادامه داد: مجتمع‌های آبرسانی احداث شده در این هفته ظرفیت تامین آب آشامیدنی و بهداشت ۲۹ خانوار را خواهند داشت و نقش مهمی در ارتقای سلامت و رفاه این قشر ایفا خواهد کرد.

وی به احداث سه استخر نگهداری آب در مناطق عشایری استان اشاره کرد و گفت: این استخرها می‌توانند ۷۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره کنند.

به گفته مدیرکل امور عشایر اصفهان حفر یک حلقه چاه در منطقه جرقویه واقع در شرق اصفهان و بازسازی ۲ رشته قنات در شهرستان چادگان در غرب اصفهان دیگر اقدامات این نهاد در هفته دولت ۹۹ را تشکیل می‌دهد.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند. 

عشایر این خطه ۲۸ درصد مواد کالاهای این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید