Iranian Agriculture News Agency

صدور مجوز ساخت سه هزار باب استخر ذخیره آب

تاکنون مجوز ساخت سه هزار باب استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان صادر شده است.

صدور مجوز ساخت سه هزار باب استخر ذخیره آب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر آب و خاک‌و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه این استخرها جز جدایی ناپذیر سامانه نوین ابیاری هستند افزود :با راه اندازی این استخرها بخصوص در مزارع شرق اصفهان از نوسانات آب و هدر روی آب تا حد زیادی جلوگیری شده است .

امینی با بیان اینکه این استخرها ، 123 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در برگرفته است .افزود : بهره وری و میزان تولید محصولات تا 300درصد افزایش یافته است .

وی گفت: تا پیش از ساخت استخرها حدود دو سوم از آب در بین مسیر و جویها، در مزارع شرق هدر می رفت اما هم اکنون آب به طور یکنواخت با سامانه نوین آبیاری به زمینهای کشاورزی منتقل می شود .

امینی افزود: امسال هم 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سامانه نوین ابیاری می شود و تعداد استخرها نیز به سه هزار و 500 باب می رسد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان برای ساخت این استخرها تسهیلات ویژه در نظر گرفته افزود :15 درصد از هزینه به عهده کشاورزان و 85 درصد در قالب کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می گیرد .

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان گفت : پارسال به ازای هر هکتار ،13 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت .

امینی با بیان اینکه برداشت محصولات در 20سال گذشته بی سابقه بوده گفت : قبل از احداث استخرها به ازای یک کیلو گرم گندم‌خشک چهار هزار لیتر آب لازم بود اما حالا با مجهز شدن به سامانه نوین ابیاری هزار و 200 لیتر آب نیاز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید