Iranian Agriculture News Agency

اصفهان رتبه سوم در تولید گل محمدی

سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون از انواع گل‌های زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود .

اصفهان رتبه سوم در تولید گل محمدی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان  با بیان این که اصفهان بعد از فارس و کرمان رتبه سوم تولید گل محمدی را دارد، تصریح کرد: ۳۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت داریم که تمرکز آن‌ها در کاشان و قمصر است، از این زمین‌ها ۷ هزار تن گل‌تر استحصال و عمدتاً به گلاب و اسانس تبدیل می‌شود.

در حال حاضر سالانه بیش از۱۳۰ میلیون از انواع گل‌های زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود و به گفته احمدرضا رئیس زاده  از مجموع ۲ هزار هکتار گلخانه در استان اصفهان ۱۴۰ هکتار مربوط به کاشت گل‌های زینتی است.

رئیس‌زاده پیرامون تولید گل در اصفهان گفت: در ۱۴۰ هکتار گلخانه در سطح استان اصفهان ۴ دسته از انواع گل‌های زینتی کشت می‌شود، این گل‌ها در اصفهان و سایر استان‌ها به فروش می‌رسد و حتی شهرداری‌های خارج از استان هم مشتری این گل‌ها هستند.

وی توضیح داد: بیشتر گل زینتی تولید شده مربوط به شاخه بریده‌های همچون مانند رز آنتریوم، لیلیوم، لیسیانتوس و ... که حدود ۴۰ درصد از کاشت گل استان را شامل می‌شود، در طول یک سال ۷۰ میلیون شاخه از انواع گل‌های شاخه بریده از گلخانه‌های اصفهان برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در رابطه با گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس، پوتوس، آگلونما و ... که در حدود ۱۱ هکتار از گلخانه‌های اصفهان کشت شده و سالیانه به ۲.۴ میلیون عدد می‌رسد.

وی اضافه کرد: درختچه‌های زینتی سالیانه ۶۰۰ هزار اصله تولید شده که معمولاً شهرداری‌ها مشتری‌شان هستند و گل‌های نشاء یا فصلی که به ۵۰ میلیون گلدان شامل شب بو، اطلسی، شمعدانی و ... می‌رسد.

کرونا زیان جدی به تولیدکنندگان و فروشندگان گل وارد کرد

رئیس‌زاده با اشاره به تعطیلی مراسمات جشن و عزا در دو ماه گذشته عنوان کرد: گل‌های زینتی و شاخه‌ای گل‌فروش‌ها روی دستشان مانده و قیمت‌ها در بازار گل و گیاه ارزان شده به طوری که بعضاً زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد.

وی با بیان این که عید امسال بسیاری از گل‌های فصلی مانند شب بو فروش نرفت، اذعان داشت: تعدادی از شهرداری‌هایی که از خارج استان پیش از اسفند سفارش داده و قرارداد داشتند خرید خود را لغو کردند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان اضافه کرد: محصولات صیفی هم تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و کمتر از قیمت معمولاشان به فروش رفتند، اما از آنجا که صادرات می‌شدند، دلیل اصلی عدم کاهش قیمت همین بود اما سود صادرات بیشتر به جیب دلال‌ها رفته است تا تولیدکنندگان.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید