Iranian Agriculture News Agency

تخم‌مرغ؛ طلای زرد و سفید در سفره‌ها

مراسم بزرگداشت روز جهانی تخم‌مرغ روز دوشنبه 17 مهرماه با حضور تولید کنندگان و فعالین اقتصادی در عرصه پرورش مرغ تخم‌گذار و تولید تخم‌مرغ اصفهان برگزار شد.

تخم‌مرغ؛ طلای زرد و سفید در سفره‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در اصفهان، مراسم بزرگداشت روز جهانی تخم‌مرغ روز دوشنبه 17 مهرماه با حضور تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی در عرصه پرورش مرغ تخم‌گذار و تولید تخم‌مرغ و هم‌چنین تعدادی از متخصصان علوم تغذیه و اساتید دانشگاه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار اصفهان نیز در این جلسه بر اهمیت نقش تخم‌مرغ در سبد تغذیه خانوار تأکید کرد و گفت: در کشور ما همیشه بحث افزایش قیمت‌ها مطرح بوده است و برای یک‌بار هم که شده در راستای کاهش قیمت تخم‌مرغ تلاش کنیم. تکمیل زنجیره تولید تخم‌مرغ یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده است.

محمود حقیقت سرشت افزود: متأسفانه اطلاع‌رسانی جامع و خوبی در رابطه بااهمیت تخم‌مرغ در تغذیه انجام‌نشده است و همچنان باورهای غلطی درباره آن وجود دارد. این ماده غذایی آن‌قدر باارزش است که در تقویم جهانی یک روز را به نام تخم‌مرغ نام‌گذاری کرده‌اند ولی متأسفانه اطلاع‌رسانی وسیع و خوبی در این زمینه انجام‌نشده است و خیلی‌ها از مزایای آن اطلاعی ندارند. در این راستا در کنار بخش خصوصی ایستاده است و هر کمکی ازلحاظ تأمین منابع و صدور مجوزها لازم باشد انجام می‌دهد. دستیابی به چنین رشد و توسعه‌ای به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد. بهتر است در جلسات این‌چنینی علاوه بر آمارها و دستاوردها راجع به برنامه‌ها نیز صحبت شود.

در ابتدای این جلسه، محمدجعفر بوده، نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش گفت: تخم‌مرغ یکی از باارزش‌ترین مواد غذایی است که نقش مهمی در سبد خانوار ایرانی از قدیم داشته است. تخم‌مرغ منبع بی‌نظیری از پروتئین است و می‌تواند مواد مغذی موردنیاز را تأمین کند. ازاین‌رو تخم‌مرغ به‌عنوان یک محصول استراتژیک در حوزه دام‌پروری و طیور محسوب می‌شود.

همسان‌سازی قیمت‌ها؛ چالش اصلی مرغداران

در ادامه رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن به بیان اهمیت تولید صنعتی تخم‌مرغ پرداخت و گفت: خوشبختانه به دنبال اقدامات اساسی و خوبی که در سطح ملی گرفته‌شده و با مشارکت بخش خصوصی، در حال حاضر ایران یکی از 10 کشور برتر جهان درزمینهٔ تولید تخم‌مرغ است. به‌طوری‌که در 6 ماه نخست سال جاری علاوه بر تأمین کامل نیاز داخل، 92 هزار تن تخم‌مرغ به هشت کشور منطقه صادرشده است.

حمیدرضا کوچک کاشانی در ادامه افزود: به‌رغم مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد در 2 سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در این بخش 30 رصد افزایش داشته است. اگرچه نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده، اما با تفاهمی که با دولت انجام شده، تنظیم بازار تخم‌مرغ به اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن واگذارشده است. این اعتمادی که به بخش خصوصی شده باعث شده که در مدت اخیر شاهد ثبات در بازار تخم‌مرغ باشیم به‌طوری‌که نه به تولیدکننده و نه به مصرف‌کننده فناوری وارد نشده است. با این تصمیم برخلاف آنچه درگذشته شاهد بودیم نه‌تنها کمبودی در بازار احساس نشده بلکه موفق به صادرات و ارزآوری نیز شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم مسئولان چه در سطح ملی و چه در سطح استانی بحث همسان‌سازی قیمت‌ها را با جدیت پیگیری کنند چراکه رشد تولید در این عرصه و تحقق شعار سال نیازمند اصلاح قیمت‌ها است. با توجه به اینکه استان اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم‌مرغ در کشور است و تقریباً 20 درصد تخم‌مرغ کشور در این استان تولید می‌شود، مسئولان استانی می‌توانند در این زمینه بسیار تأثیرگذار و پیشرو باشند.

کوچک کاشانی درباره برنامه‌های آتی و اقدامات توسعه‌ای در این صنعت گفت: امروزه در سطح دنیا یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه تولید و پرورش محصولات دام و طیور، بحث بیمه است. در همین راستا با همکاری دانشگاه تهران در حال بررسی برای راه‌اندازی یک صندوق بیمه برای تولیدکنندگان تخم‌مرغ هستیم. این صندوق می‌تواند نقش مهمی در ثبات بازار و حمایت از تولیدکنندگان داشته باشد. از دیگر اقدامات انجام‌شده می‌توان به افزایش تنوع ژنتیکی و نژادی مرغ تخم‌گذار در سطح کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: درگذشته تولید تخم‌مرغ در ایران تنها به یک یا دو شرکت بزرگ محدود می‌شد اما خوشبختانه نزدیک به 8 تولیدکننده عمده تخم‌مرغ در سطح کشور فعالیت می‌کنند. افزوده شدن تعداد تولیدکنندگان بزرگ علاوه بر ثبات و تنوعی که در بازار رقابتی ایجاد می‌کند، ثبات و امنیت غذایی  را برای کشور به همراه دارد. به‌این‌ترتیب در صورت وقوع اتفاقات پیش‌بینی‌نشده مثل تحریم‌های اقتصادی یا بیماری‌های واگیردار، آسیب و تنش جدی به ثبات بازار وارد نخواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید