Iranian Agriculture News Agency

وضعیت گیاهان دارویی در اصفهان

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از صادرات گیاهان دارویی به 14 کشور خبر داد.

وضعیت گیاهان دارویی در اصفهان

آیت پارسائیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در رابطه با وضعیت گیاهان دارویی در این استان توضیح داد: گیاهان دارویی به گستره وسیعی از گیاهان اطلاق می‌شود (بوته، درختچه و درخت) که تمام یا  بخشی از آن در درمان بیماری‌ها و یا پیشگیری از بروز آن و یا در صنایع داوریی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از 8500 گونه گیاهی شناسایی شده در کشور بیش از 2300 گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی و بهداشتی هستند. 

پارسائیان افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران در سال در مجموع 11 هزار و 420 هکتار و به تفکیک شامل سه هزار و 950 هکتار گل محمدی با میزان تولید 12 هزار تن در شهرستان‌های کاشان، شاهین شهر و میمه، آران و بیدگل، گلپایگان و سمیرم و دارای رتبه سوم کشوری بود.

 سطح زیرکشت زعفران، هزار و 670 هکتار و میزان تولید، 10 تن است. رتبه چهارم کشور را دارد و  شهرستان‌های شاخص در تولید این محصول، نطنز، تیران و کرون، نجف آباد، کاشان، آران و بیدگل، اردستان و.. هستند.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این استان پنج هزار و 800 هکتار است و میزان تولید، 65 هزار تن است و تن رتبه پنجم کشور را دارد.

شهرستان‌های شاخص در تولید این محصول، کاشان، مبارکه، آران و بیدگل، تیران و کرون، دهاقان، اصفهان، سمیرم، فریدونشهر و... هستند.

پارسائیان بیان کرد:  میزان توسعه  طی سال‌های 1396 تاکنون، گیاهان دارویی 3400  هکتار گل محمدی هزار و 139 هکتار زعفران  620  هکتار است.

وی در خصوص واحدهای فراوری و بسته بندی گفت: بیش از 2500 واحد سنتی و حدود 30 واحد صنعتی  در امر فراوری، بسته ‌بندی و صادرات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در استان فعالیت می‌کنند، اکثر این واحدها در شهرستان کاشان مستقر هستند.

به گفته وی، سال گذشته گیاهان دارویی استان شامل گل و غنچه گل محمدی، شیرین بیان، گلاب و عرقیات، موسیر، زعفران، صمغ باریجه و آنغوزه به وزن یک هزار و 196 تن و ارزش 2 میلیون دلار بوده است. این محصولات بیشتر به کشورهای هند، روسیه، فرانسه، آلمان، پاکستان، کویت، امارات، افغانستان، چین، سوئد، عراق، قطر، عمان و بحرین صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها رتبه پنم سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده اس، بیشز از 60 گونه از 80 گونه مورد کشت گیاهان دارویی در کشور، در این استان تولید می‌شود. از عمده گیاهانی که در فضای باز می‌روید می‌توان به، گل محمدی، زعفران، موسیر، زیره سبز، گلرنگ، نعنا، کاسنی، سیاه دانه، بابونه شیرازی باریجه، آنغوزه؛ از سوی دیگر کشت "آلوئه ورا" از جمله محصولات گیاهی دارویی است که در فضای بسته گلخانه‌ای و در بیش  از 15 هکتار کشت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید