Iranian Agriculture News Agency

توسط "خاوازی" و "جهانگیری" انجام شد؛

بازدید از طرح آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان

وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس جمهوری در دومین روز از سفر به استان سیستان و بلوچستان، از طرح آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان بازدید کردند.

بازدید از طرح آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سیستان و بلوچستان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و همراهان،  در دومین روز از سفر به استان سیستان و بلوچستان، از طرح عظیم آبرسانی ۴۶هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در محل  ایستگاه پمپاژ شهید فارسی بازدید کردند.

در جریان این بازدید معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با ارائه گزارشی در خصوص طرح آبرسانی ۴۶هزار هکتاری دشت سیستان گفت: طرح آبرسانی ۴۶هزار هکتاری دشت سیستان، دارای ٢ ایستگاه پمپاژ اصلی، ۵ ایستگاه پمپاژ مستقل و ٩ ایستگاه پمپاژ ثانویه است که سالیانه ۴٠٠ میلیون مترمکعب آب تخصیصی از چاه‌نیمه‌ها را برای بیش از ٧٠ هزار بهره‌بردار در محل مزارع تحویل می‌کند.

اکبری خاطرنشان کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون ١٢٠ میلیون مترمکعب از شبکه آبرسانی با لوله در دشت سیستان در محل حدود ١۵ هزار حوضچه پنج هکتاری در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار در فصل کشت پاییزه بیش از ۵۶ هزار هکتار آبیاری شده است.

معاون آب وخاک وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت: طرح انتقال آب به اراضی کشاورزی دشت سیستان یک طرح فنی، تخصصی و در نوع خودبی بدیل و دارای اهمیت استراتژیک برای منطقه است.

اکبری افزایش بهره‌وری مصرف آب و توزیع پایدار آب بین کشاورزان منطقه را از اهداف مهم اجرای طرح آبرسانی 46هزار هکتاری دشت سیستان برشمرد.

به گزارش ایانا، طرح انتقال آب 46 هزارهکتاری دشت سیستان درپی سفر هیات دولت در ابتدای سال 93 مصوب و با عنایت رهبر معظم انقلاب اعتبارات اولیه آن ازصندوق توسعه ملی تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهادکشاورزی و نیرو ابلاغ شد.

با توجه به خشکسالی‌های 20 ساله سیستان این طرح می‌تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق بخش کشاورزی منطقه باشد.

سیستان واقع در شمال استان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در همسایگی کشور افغانستان قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید