Iranian Agriculture News Agency

به دستور وزیر جهاد کشاورزی انجام شد؛

آغاز بهره‌برداری همزمان از ۱۳۱ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی در آذربایجان غربی

امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، بهره برداری همزمان از ۱۳۱ پروژه عمرانی ، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی آغاز و از ۱۸ رقم دستاورد تحقیقاتی به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شد.

آغاز بهره‌برداری همزمان از ۱۳۱ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ظهر سه شنبه در آیین بهره‌برداری همزمان 131 طرح بخش کشاورزی استان که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی باید 40 درصد کاهش یابد این در حالی که میزان اعتبار اختصاص داده شده برای تحقق این هدف 28 درصد محقق شده است.

وی با اشاره به تخصیص بسیار اندک اعتبارات بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان، افزود: با وجود سهم اندک اعتبارات اما تعهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت کامل اجرایی می‌شود که این موضوع موجب مشکلات زیادی در بخش کشاورزی شده است.

جلیلی به بالا بودن هزینه حق آبه بخش کشاورزی در برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان میاندوآب اشاره کرده و ادامه داد: از ستاد احیای دریاچه ارومیه تقاضا داریم تحقق کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان مطابق با میزان اعتبارات تخصیص یافته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به صرفه جویی 448 میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی استان از سال 93 تاکنون عنوان کرد: از این میزان 195 میلیون مترمکعب از مصوبات ابلاغی ستاد احیای دریاچه ارومیه با استفاده از سهم بخش کشاورزی از سدهای حوزه آبریز بوده است.

جلیلی با اشاره به آخرین وضعیت استان در بخش کشاورزی، گفت: هم اکنون از یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت در استان 830 هزار هکتار زیرکشت محصولات کشاورزی است که 115 هزار هکتار با یک میلیون و 550 هزارتن مربوط به بخش تولیدات باغی است.

وی با اشاره به تولید 22 هزار تن عسل و سهم 27 درصدی در کشور، تولید 250 هزارتن انگور، به همراه یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی به صورت سالانه در استان افزود: هم اکنون 400 هزار هکتار اراضی دیم در استان داریم که در زمینه تولید برخی محصولات زراعی استان رتبه برتر کشور را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تغییر اقلیم استان از سال 76 افزود: در اثر این تغییر اقیلم میزان بارندگی استان از 385 میلیمتر به 340 میلیمتر کاهش یافته که افزایش یک الی دو درجه ای دمای هوا در این مدت به همراه کاهش سالانه 45 میلیمتر بارندگی تغییرات اقلیمی را تشدید کرده است.

جلیلی با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه احیای دریاچه افزود: با تغییر اقلیمی از سال 76 تا سال 93 آب دریاچه ارومیه از 30 میلیارد مترمکعب به کمتر از 600 میلیون مترمکعب و فاجعه زیست محیطی رسید که با اقدامات دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی استان اقدامات احیا آغاز شد و هم اکنون دریاچه ارومیه بهبود نسبی یافته و بیش از 3.3 میلیارد مترمکعب آب دارد.

جلیلی وجود 234 کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از این تعداد پنج کارخانه مربوط به فرآوری چغندرقند مهمترین محصول زراعی استان با سهم 30 درصدی و تولید سالانه نزدیک دو میلیون تن است.

وی وجود 960 هزار تن ظرفیت ‌نگهداری سردخانه‌ها در قالب 370 سردخانه را از دیگر پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان دانست و افزود: این استان به دلیل هم مرزی با سه کشور و دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی در حال تبدیل شدن به یک هاب بزرگ تجاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین بهره‌برداری از6  هزار و 102 پروژه از سال 93 تاکنون با حجم سرمایه‌گذاری هزار و 600 میلیارد تومان و اشتغال بالای 21 هزار و 160 نفر به همراه تولید سالانه بیش از 16 هزار و 500 تن آبزیان را از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان برشمرد.

گفتنی است، در این مراسم به تعداد ۴ نفر از کشاورزان استان نیز که اسناد تک برگی کاداستر اراضی صادر شده بود، بدست وزیر جهاد کشاورزی این اسناد اعطا شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید