Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان خبر داد:

کاهش سطح زیرکشت کشاورزی در سیستان وبلوچستان بر اثر خشکسالی

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان، گفت: ادامه روندخشکسالی در سال زراعی 97 - 98 موجب کاهش 50 درصدی سطح زیرکشت مزارع کشاورزی استان شده است.

کاهش سطح زیرکشت کشاورزی در سیستان وبلوچستان بر اثر خشکسالی

به گزارش خبرنگار ایانا درزاهدان، مجتبی پیری در جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی سیستان و بلوچستان که صبح امروز درمحل سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد، گفت: درسال گذشته 106 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیرکشت انواع محصولات کشاورزی رفت که درسال‌جاری با توجه به کاهش 85 درصدی نزولات آسمانی وکاهش 50 درصدی ذخایر آبی و افزایش دما شاهد کاهش سطح زیرکشت هستیم.

پیری افزود: خشکسالی دودهه استان، زندگی 70 درصد مردم که معیشت آنها به این بخش وابستگی دارد تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس سازمان کشاورزی سیستان و بلوچستان بر اطلاع‌رسانی مسائل و مشکلات استان در سطح ملی و پیگیری پرداخت خسارات سال گذشته فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی در سال زراعی 96-97 در سیستان هشت میلیون و 154 هزار و 393 میلیون ریال و در شهرهای جنوب استان چهار میلیون و 56هزار و 791 ریال بوده است.

وی تاکید کرد: براثر خشکسالی بخش دامپروری سیستان و بلوچستان نیز با مخاطراتی نظیر کاهش جمعیت دامی، شیوع بیماری‌ها، کاهش درآمد دامداران و تولید گوشت روبه‌رو است.

پیری افزود: از آنجایی که در سال زراعی جدید وضعیت سیستان و بلوچستان بسیار بحرانی و نگران کننده و زنگ خطر به صدا درآمده، ضروریست از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات مردم استفاده کنیم.

وی بر کاهش خسارت ناشی از خشکسالی از طریق تغییر الگوی کشت، گسترش کشت گیاهان دارویی و کشت‌های متراکم نظیر خرما و مرکبات در سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

دراین جلسه رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از اول مهر تا 23 دیماه سال‌جاری این استان تنها 4.9 دهم میلی‌متر بارندگی دریافت کرده است.

اله بخش ریگی افزود: سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه 90 درصد کاهش بارندگی را تجربه کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه امسال این استان یکی از خشکترین سالهای خشکسالی خود را تجربه می‌کند باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا مشکلات مردم به حداقل کاهش یابد.

عبدالرحمن شهنوازی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی در سیستان و بلوچستان درخواست تشکیل کارگروه ملی احیای تالاب بین المللی هامون، توسعه اراضی دشت باهوکلات در سطح 6 هزار هکتار، پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند، درخواست اعتبار 50 میلیارد تومانی برای مهار ریزگردها صورت گرفته است.

ناصرریگی مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سال‌جاری میزان حجم ذخیره آب در پشت هفت سد مخزنی سیستان وبلوچستان را به 429 میلیون متر مکعب رسانده به طوریکه هم اینک تنها 22 درصد ظرفیت این سدها آبگیری شده و 78 درصد آن خالی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید