Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای زکات استان فارس:

زکات در نظام توزیع ثروت قرار دارد

دومین جلسه شورای زکات فارس تشکیل شد

رئیس شورای زکات استان فارس با بیان این‌که زکات در نظام توزیع ثروت قرار دارد، گفت: وقتی ثروت‌هایی در جامعه تولید می‌شود به نحوی باید آن را توزیع کنیم و این توزیع ثروت نیز باید عادلانه باشد.

زکات در  نظام توزیع ثروت قرار دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، دومین جلسه شورای زکات فارس به ریاست آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده  مقام معظم رهبری در فارس تشکیل شد.

در این جلسه آیت‌الله لطف‌الله دژکام یادآورشد: زکات به عنوان یک واجب دینی باید ادا شده و هزینه‌کرد آن نیز باید دقیقاً بر طبق نظم باشد و در این خصوص بدون اذن ولی نمی‌توان دخالت کرد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: زکات به ما کمک می‌کند تا در بحث توزیع ثروت، عدالت تأمین شود لذا در یک نگاه بسیار کلان در این قسمت کار هستیم باید به این مسئله دقت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس دلیل تشکیل شورای زکات را تشخیص چگونگی جذب و توزیع زکات دانست و افزود: در غیر این صورت به صورت سنتی کارهایی انجام می‌‌شد. 

آیت‌الله دژکام با بیان این‌که با توجه به شرایط کنونی اجتماعی ما نیازها و نیازمندان موجود بسیار فراتر از این اعداد و مبالغ ارائه شده است، بر لزوم همخوانی تعداد نیازمندان و نیازهای آنان با پرداخت زکات تأکید کرد.

رئیس شورای زکات استان فارس با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج ".. وَآتَوُا الزَّکَاةَ...؛ "گفت: در اینجا خداوند تأکید می‌کند که زکات پرداخت می‌کنند نه اینکه ما زکات می‌گیریم که این مستقیما به عمل ما بستگی دارد اگر تعریف درست صورت پذیرد و در جای درست هزینه شود مودیان داوطلبانه و به راحتی پرداخت زکات پرداخت می‌کنند.         

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه بدون اجازه ولی نمی‌توان زکات را خرج کرد، گفت:‌ زکات به عنوان یک واجب دینی باید ادا شده و هزینه‌کرد آن نیز باید دقیقاً بر طبق نظم باشد و در این خصوص بدون اذن ولی نمی‌توان دخالت کرد.        

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه با بیان این‌که در بحث زکات باید دو نظام جذب و توزیع داشته باشیم، گفت:

در نظام توزیع باید اولویت‌ها را مشخص کنیم و  به تناسب وضعیت مردم، خشکسالی و غیره باید نیازسنجی انجام شود تا بدانیم چگونه زکات را توزیع کنیم به عنوان مثال پیشنهاد تهیه ۵ تانکر آب برای عشایر که برای آن‌ها نوشته باشد از محل زکات تهیه شده است، خود یک نوع مبلغ زکات است که نصفی از مبلغ تهیه این تانکرها می‌تواند از محل زکات و نصف دیگر آن از برنامه و بودجه تأمین شود.       

وی با تأکید بر اینکه باید نظام توزیع زکات را سازماندهی کنیم، گفت: باید دقیقاً بدانیم چگونه زکات را جمع‌آوری و چطور آن را هزینه کنیم که البته موارد مصرف زکات متعدد است و اگر همین مقدار زکاتی که جمع‌آوری شده است به بهترین شکل توزیع شود، باز هم رشد خواهد کرد اما اگر خوب توزیع نشود، مسلماً شاهد کاهش جمع‌آوری خواهیم بود.    

آیت‌الله دژکام تاکید کرد: در شورای زکات؛ باید تصمیم عملیاتی و اجرایی بگیریم البته باید توجه داشته باشیم که هر کاری که عملیاتی و اجرایی نیست نباید در این جلسه مطرح کنیم. 

حجت الاسلام قائمی

در ادامه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ضمن تقدیر از حضور مسئولین و همچنین ارائه نظرات سازنده بحث خود انتقادی را مطرح کرد و افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت احیای زکات و با توجه به ظرفیت های استان تعداد دو جلسه شورای زکات در سال کم بوده و همچنین اجرایی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن قائمی یادآور شد:  باید قبول کنیم که فعالیت ما بر اساس این ظرفیت ها کم بوده و مصوبات شورای زکات به بهترین شکل و سرعت و کیفیت انجام نشده و با توجه به حضور حضرت آیت اله دژکام و مسئولین در این شورا کار بیشتر و با کیفیت و سرعت بیشتری را می‌طلبد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید