Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی:

50 میلیون نهال سالم در کشور تولید می‌شود

معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: سالانه بیش از 50 میلیون اصله نهال شامل کشت بافتی سالم و دارای لیبل‌دار از باغات مادری تهیه در کشور تولید می‌شود.

50 میلیون نهال سالم در کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، محمدعلی طهماسبی در آئین بزرگداشت تجلیل از تولیدکنندگان برتر ملی و استانی بخش کشاورزی افزود: استفاده از نهال سالم می‌تواند در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی نقش موثری داشته باشد.

به گفته وی؛ اکنون از باغ مادری موجود در استان قزوین 400 هزار پیوندک سالم تولید می‌شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه استفاده از نهال سالم پایه و اساس باغبانی است گفت: با استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نوین می‌توان بسیاری از خسارت‌های بخش کشاورزی در حوزه باغبانی به ویژه سرمازدگی را جلوگیری کرد تا شاهد خسارت‌های جدی در باغات نباشیم.

معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی به اهمیت آب و نقش آن در کشاورزی اشاره و گفت: استفاده از آبیاری سطحی، زیرسطحی و تحت فشار در استفاده بهینه از منابع آبی نقش زیادی دارد.

وی تاکید کرد: کشت محصولات کم آب‌بر نیز می‌تواند در استفاده از منابع آبی موثر باشد مثلا کاشت گیاه خارشتر در بخش‌های بیابانی قزوین و بوئین زهرا می‌تواند موفق باشد.

طهماسبی استفاده از سایه‌بان در باغات را نیز صرفه جویی 30 درصد آب اعلام کرد.

وی اضافه کرد: همچنین 90 درصد صرفه‌جویی در منابع آبی با احداث گلخانه‌های مدرن و تولید محصولات در فضای بسته انجام می‌شود.

مدیرباغبانی وزارت جهادکشاورزی به نقش و اهمیت کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور اشاره و اظهار کرد: امسال از 158 نمونه ملی در بخش‌های مختلف کشاورزی در سطح کشور تجلیل شد که از این تعداد 7 نفر در استان قزوین فعالیت دارند.

طهماسبی؛ کاربرد دانش و مجهز شدن به علوم و فنآوری‌های نوین را رمز موفقیت تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی دانست .

در پایان از ۷ نمونه ملی و ۴۷ نمونه استانی بخش کشاورزی استان قزوین تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید