Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس خبر داد:

توسعه کشاورزی با استراتژی‌های نه چندان پیچیده

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، گفت: عملکرد صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی نشان داد که در بخش کشاورزی با استراتژی‌های نه چندان پیچیده و با سرمایه‌های اندک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

توسعه کشاورزی با استراتژی‌های نه چندان پیچیده

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمدمهدی قاسمی، در مراسم رونمایی از خط تولید گیاهان دارویی و سایت تحفه سبز سلامت صندوق‌های خرد زنان روستایی شهرستان مرودشت، گفت: در کشور ما زمینه بروز و ظهور ظرفیت زنان، به ویژه زنان روستایی که همیشه نقش فعالانه‌ای در کنار بهره‌برداران بخش کشاورزی داشتند، فراهم نشده است.

قاسمی افزود: در توانمندسازی دو بحث اساسی را دنبال می‌کنیم یکی توانمندسازی به لحاظ نوع نگرش، فکر، اندیشه که با آگاهی بخشی و دانش‌افزایی صورت می‌گیرد و در کنار این‌ها توانمندسازی مالی مکمل می‌شود تا علم و آگاهی در کنار نگرشی که پیدا شده به ظهور برسد که تمام زمینه‌هایی که در حوزه جهاد‌کشاورزی انجام می‌شود چه در حوزه زنان روستایی و چه در بحث بهره‌داران کشاورزی از این دو شق خارج نیست.

او با اشاره به این‌که دانش‌افزایی، علم و ترویج از طریق نظام نوین ترویج انجام می‌شود و در سطح زنان روستایی از طریق دوره‌ها، کلاس‌ها و توانمندسازی به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد، اظهارکرد: در زمینه مالی، بهترین نوع حمایت سرمایه‌ای، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول با بیان این‌که با کمی اندیشیدن در زنجیره‌های تولید در حوزه کشاورزی و با همین فعالیت‌های متداول و تزریق مالی نه چندان زیاد، می‌توان شاهد دستاوردهای بسیار بزرگی بود، افزود: خوشبختانه در حوزه گلخانه، گیاهان دارویی، زنبور عسل و فرآوری محصولات کشاورزی این بستر فراهم شده  و وزرات جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهادکشاورزی فارس از اقدامات در جهت شکل‌گیری زنجیره‌های تولید حمایت می‌کند، چرا که ما نیاز به شکل‌گیری زنجیره‌های تولید داشته و یکی از این اقدامات استفاده از ظرفیت زنان روستایی چه در کنار مردان روستایی چه به صورت مستقل است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: با عضویت بانوان در صندوق‌ها ظرفیت بزرگی ایجاد شده و امکان مشارکت و فعالیت تمام زنجیره‌های تولیدی در حوزه کشاورزی و مشاغل خانگی ایجاد می‌شود.

او افزود: از نکات قابل توجه و بسیار ارزشمند در فعالیت صندوق‌های خرد زنان روستایی شهرستان مرودشت، بهره‌گیری از IT، ICT   و استارت‌آپ‌ها بوده که  بدین وسیله راهی جهت ارائه محصولات گواهی شده‌ به جوامع مختلف فراهم می‌شود وعلاوه بر آن با بهره‌گیری از این تکنولوژی و کوتاه کردن دست دلال‌ها بهره بیشتری نصیب اعضای صندوق می‌شود.

قاسمی با اشاره به این‌که برکات و تاثیرات مثبت اقتصادی صندوق‌ها به خصوص در شرایط خشکسالی حاکم بر جامعه حقیقتی غیرقابل انکار بوده و زنان روستایی با فعالیت خود و دگرگونی در اقتصاد خانواده روحیه امید را مثل همیشه به کالبد خانواده و جامعه دمیدند، تاکید کرد: از همه توان خود در حمایت و توسعه "صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی"  استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید