Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

تولید 4000 تن بذر اصلاح شده غلات در سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تولید 4000تن بذر اصلاح شده غلات در این استان خبر داد و گفت: این میزان بذر تولیدی در سطح بیش از یکهزار و 142 هکتار تولید شده است.

تولید 4000 تن بذر اصلاح شده غلات در سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، لطف الله رضایی اظهار داشت: از این سطح یک هزار و 54 هکتار در طبقه گواهی شده، 77.5 هکتار طبقه مادری و 9 هکتار نیز در طبقه پرورشی است.

وی با بیان اینکه اصلاح بذور با هدف افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید محصولات غلات در استان و با همکاری شرکت‌های تولید کننده بذر انجام شده است؛ تصریح کرد: این میزان بذر اصلاح شده غلات در طبقات مختلف بذری تولید و پس از عملیات فرآوری و بوجاری و ضدعفونی برای کشت پائیزه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: تمام بذور تولید شده زیر نظر مؤسسه ثبت گواهی بذور با خلوص بسیار بالا و عاری از هرگونه آفت و بیماری و علف‌های هرز در کیسه‌های آرم دار همراه با لیبل مخصوص توزیع می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: هر کدام از لیبل‌ها دارای یک شماره 4 رقمی استیکر بوده که به راحتی معرف شرکت تولید کننده در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه ارقام تولید شده در گندم شامل 9 رقم و در جو نیز 3 رقم است تصریح کرد: این ارقام مناسب و همخوان با اقلیم‌های متفاوت درمناطق مختلف استان در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی و امسال به تولید رسیده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و چالش کم‌آبی و کمبود بارندگی سعی شده ارقامی به کشاورزان معرفی شود که دارای پتانسیل تحمل خشکی و کم‌آبی بوده و در مناطق سرد مقاوم به تنش سرما باشند.

رضایی با بیان اینکه مشکلات شوری و EC بالا در برخی از مناطق تولید، انگیزه‌ای برای معرفی برخی ارقام مقاوم به این 2 تنش بوده است ابراز امیدواری کرد تا بذور تولید شده دارای پتانسیل عملکردی بالا بوده و راهگشای تولید در عملیات بهنژادی محصولات زراعی باشد.

وی با اشاره به ارقام تولید بذر گندم گفت: این ارقام شامل پیشگام، میهن، حیدری، سیوند، سیروان، بهاران، نارین، پارسی، افق بوده و ارقام جو نیزشامل یوسف، گوهران و بهمن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اذعان به اینکه عملیات به زراعی و بهنژادی همواره راهگشا و سبب افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات زراعی است تصریح کرد: عملیات بهنژادی شامل تهیه، تولید و توزیع بذر اصلاح شده با پتانسیل‌های مختلف برای مقابله با تنش‌های اقلیمی و افزایش خصوصیات کیفی است.

رضایی گفت: در این راستا شرکت‌های تولید کننده بذر که شامل اتحادیه‌های تعاونی روستایی گرمسار، سمنان و شاهرود است با عقد قرارداد با پیمانکاران تولیدکننده بذر و زیر نظر مؤسسه ثبت و گواهی بذر استان اقدام به تولید بذور مختلف بر اساس برنامه مصوب سالیانه می‌کنند.

وی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود، اتحادیه تعاونی روستایی شاهرود، سمنان و گرمسار پیمانکاران تولید‌کننده بذر استان هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به هدفگذاری‌های صورت گرفته این سازمان برای تولید بذور اصلاح شده گفت: بر اساس این هدفگذاری مقرر شده تا با تقویت شرکت‌های خصوصی تا 85 درصد بذر مصرفی استان از بذور اصلاح شده تولیدی استان باشد.

رضایی افزود: نقش بذور اصلاحی گندم در کیفیت آرد نانوایی در کنار عملکرد مناسب و سایر صفات خوب زراعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. و تلاش شده در برنامه بذری امسال درصد تولید ارقام دارای کیفیت 10درصد افزایش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید