Iranian Agriculture News Agency

استاندارتهران مطرح کرد؛

افزایش 4 برابری محصولات کشاورزی با روش‌های نوین آبیاری

با حضور استاندار تهران سد خاکی روستای درده در 35کیلومتری شهرستان فیروزکوه با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد ریال افتتاح و آبگیری شد.

افزایش 4 برابری محصولات کشاورزی با روش‌های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا  در تهران، محمد حسین مقیمی در مراسم بهره‌برداری از این سد خاکی ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: بهره‌برداری از این سد از 2 نظر اهمیت دارد، یکی اینکه یک پروژه عمرانی است و به توسعه روستا کمک می‌کند و دیگری توجه به موضوع آب است.

مقیمی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید از مالیات بر ارزش افزوده در روستاها برای اقدامات عمرانی استفاده شده و تعداد روستاهای گازرسانی شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت‌های گذشته کم سابقه است.

استاندارتهران اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای کم آب جهان است که متوسط بارندگی آن 280 میلی‌متر مکعب است که اگر کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری استفاده می‌کردند همین میزان آب در کشور کافی بود.

مقیمی با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه، در حال حاضر آموزش و ترغیب کشاورزان به استفاده از روش‌های نوین آبیاری است خاطرنشان کرد: استفاده ازاین روش‌ها میزان تولید محصول 4 برابر افزایش می‌دهد و علاوه براستفاده بهینه از آب، سطح درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد.

او با اشاره به حجم 500 متر مکعبی ذخیره آب سد خاکی روستای درده فیروزکوه افزود: با افتتاح این سد بیش از 65 هکتار از باغات پائین دست این سد سیراب می‌شوند و همچنین اقلیم این منطقه را تغییر خواهد داد و باعث سرسبزی و رونق گردشگری در این روستا خواهد شد.

استاندار تهران با تاکید بر رشد روستاها و جلوگیری از مهاجرت جوانان این منطقه گفت: باید توسعه دامداری، کشاورزی، صنایع کشاورزی و وابسته را در روستاها توسعه داد تا با گسترش اشتغال مانع از خالی شدن در روستاها شویم.

فعالیت آبزی پروری

رییس سازمان جهادکشاورزی استان تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه از این سد می‌توان استفاده گردشگری داشت، گفت: یکی از اهداف این سد خاکی حفظ جمعیت 300 نفری کشاورزی در روستای درده است.

ذوالفقاری ازفعالیت آبزی پروری و پرورش ماهی در فاز دوم این سد خبر داد و افزود: در فاز دوم این سد خاکی به دنبال پرورش ماهیان سردآبی و رونق گردشگری هستیم.

همچنین نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس، با بیان اینکه روستای درده بیش از 20 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است گفت: با توجه به تمام سختی‌ها و تنگناهای دولت اما مناطق روستایی در زمان دولت یازدهم و دوازدهم از نظر عمرانی پیشرفت خوبی داشته است.

قاسم میرزایی نیکو خاطرنشان کرد: روستای درده فیروزکوه با جمعیت 300 نفری همچنان با مشکل گازرسانی روبرو است و همچنین جاده‌های منتهی به این روستا نیز باید مرمت و بازسازی شوند.

گفتنی است در مراسم افتتاح و آبگیری سد خاکی روستای درده فیروزکوه استاندار تهران، نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، فرماندار و امام جمعه فیروزکوه و سایر مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید